Als seus 83 lúcids anys és una de les veus més reconegudes en temes de crítica i assaig contemporani dels EUA. Vivian Gornick parla de la patològica insatisfacció, és professora d'escriptura creativa a la New School i assegura que hi ha hagut un despertar, un canvi social i una revolució de gènere. Té manuscrits com "La Dona Singular i la Ciutat" i "VIncles Ferotges". Sap seduir a través de les paraula i el discurs. Assegura que fa servir la seva pròpia experiència per escriure, narrar a través de les emocions.
Vivian Gornick assegura que encara queda molt camí per recórrer, que tot el que varen reivindicar fa 40 anys va crear una base per a generacions posteriors. Ara són conscients d'aquesta part de la història. Una reflexió seva és que s'ha d'aprendre el feminisme des de l'Educació Primària, no s'ha d'ensenyar com una política sinó com un comportament social.
Entrevistem a Rosa Maria Buxarrais, doctora en Pedagogia que ha coordinat "Una mirada femenina de la educación moral". Un treball que recopila el pensament pedagògic de dones nascudes a finals del s.XIX i meitats del s.XX. 13 dones pensadores, filòsofes, psicòlogues i escriptores pioneres en criteri propi femení i pedagògic. Edith Stein, María Zambrano, Hannah Arendt, Astrid Lindgren, Simone Weil, Nel Noddings, Virginia Held, Carol Gilligan, Victoria Camps, Martha Nussbaum, Amy Guttmann, Seyla Benhabib i Judith Butler.
Tot i tenir diferents postures tenen elements comuns com la necessitat en educació de l'enfortiment del criteri propi, abordar la capacitat de crítica i de responsabilitat. Stein arriba a l'empatia com a punt de partida per l'accés al món dels valors. Per ella una mestra no s'ha de limitar a treballar amb lliçons o sermons morals, sinó que ha d'integrar les relacions cordials. Hannah Arendt parla de conceptes com la llibertat individual, la democràcia, la política, l'ésser humà com a pensador actiu, participació cívica, acció i comprensió
Astrid Lindgren autora de Pippi Calzaslargas deia "no tracto d'educar o influir en els nens que llegeixen els meus llibres, l'únic que m'atreveixo a esperar és que els meus llibres contribueixin a desenvolupar una actitud més conscients, humana i democràtica en els nens que els llegeixin". Concepte de llibertat i autonomia, de mantenir la il·lusió per un futur millor. Nel Noddings apunta que la llar és el primer lloc de trobada educatiu i el reivindica. demana la inclusió educativa de totes les nenes i nens amb els seus talents, habilitats i interessos propis. Aposta perquè es parli de guerra, pobresa, refugiats, delinqüència, racisme, sexisme perquè són temes que generen i permeten la reflexió i la discussió.
Virginia Held reforça la idea que l'empatia o l'interès pels altres, l'esperança o la indignació davant la crueltat poden ser essencials per desenvolupar postures morals adequades. Treballar a les aules el respecte i la tolerància. Marta Nussbaum reclama l'enfocament de les capacitats humanes, l'educació hauria d'aconseguir que les persones fossin funcionalment competents per dirigir la seva pròpia vida.
En definitiva apostar per valors democràtics, deliberar, reflexionar de manera crítica, argumentar les pròpies idees, escoltar i valorar altres opinions. Cooperar a la recerca de la millor solució i argument.