Entra en vigor el nou registre de viatgers: la quarantena de dades que notificarem quan viatgem
- Hotels, apartaments turístics, càmpings i cases rurals entre els afectats per aquest nou decret
- La patronal hotelera anuncia accions legals pel decret de registre de viatgers
Entra en vigor el nou registre de viatgers. A partir d’aquest 2 de desembre, les agències de viatges i els hotels hauran de recopilar dades més exhaustives dels seus clients. Representa que quan fem el registre d'entrada a un hotel haurem de donar moltes més dades. Entre elles n'hi ha d'especialment delicades com l'IBAN del compte bancari i el número de targeta, segons es recull al nou reial decret 933/2021. Això farà que el procés de registre s'enredereixi i ens costi més temps del normal. L’objectiu és que les autoritats tinguin informació més precisa dels visitants estrangers.
Les empreses turístiques s’oposen a la mesura i diuen que serà contraproduent. La Confederació Espanyola d'Hotelers i Allotjaments Turístics (CEHAT) anuncia accions legals contra el decret sobre el Registre de Viatgers per la falta de respostes per part del Govern. Argumenta que pot repercutir a un impacte negatiu que pot tenir sobre el sector hoteler i dels mateixos viatgers.
Què canvia respecte a l'altra normativa?
Abans d'aplicar el nou reial decret, el client només havia de donar el DNI o passaport i la targeta de crèdit per poder registrar-se a l'hotel, però a partir del 2 de desembre haurà de proporcionar el lloc de residència, un telèfon mòbil i fix, la caducitat i número de la targeta, IBAN del compte bancari, l'e-mail i si viatgen menors, la relació de parentesc amb aquests.
No només afecta hotels, també als apartaments turístics, càmpings, cases rurals, zones d'estacionament d'autocaravanes i agències de lloguer de vehicles. En aquest últim cas, han de notificar dades com la marca, model, color, km de sortida i d'arribada, dia d'entrega, número de bastidor i si té GPS. El nou decret també afecta les agències de viatges, on la majoria són petites empreses.
La CEHAT ho denuncia
CEHAT denuncia que el nou reglament no només afecta negativament els turistes internacionals, sinó també als ciutadans de l'estat que fan ús dels hotels i allotjaments en tot el país. Els viatgers hauran d'enfrontar-se a tràmits administratius més complexos i pot comprometre a la seva experiència durant l'estada.
Els hotelers es queixen del fet que es veuran obligats a complir una normativa confusa, desproporcionada i que vulnera varies directives europees relacionades amb la protecció de dades i sistemes de pagament.
La patronal critica que l'incompliment d'aquesta normativa europea pot portar importants multes a les empreses superiors a les sancions per no complir el decret del Ministeri d'Interior, exposant-los a sancions de fins a 30.000 euros si no s'adapten a temps. Defensen que és una falta de claredat i genera una inseguretat jurídica inacceptable per un sector que representa el 12% del PIB espanyol.