El Ral·li Costa Brava, el més antic del nostre paÃs: des del 1953
- El programa Moments ens ofereix imatges inèdites del Ral.li Costa Brava que se celebra des del 1953
- Dirigit per Raül Díaz i realitzat per Jordi Renú, Moments treballa sempre amb l'arxiu històric de TVE
- En aquest cas i únicament al web de TVE Catalunya, disfrutem d'imatges de gran valor pels amants del motor
MomentsMoments és un programa dirigit per Raül Díaz i és realitzat per Jordi Renú, que en aquest cas és també el guionista d’aquests capítols.
Encetem una minisèrie que podreu seguir a iRTVE. El web ens permet oferir imatges inèdites de l'arxiu històric de TVE Catalunya i en aquesta ocasió agradarà sobretot els que gaudeixen dels cotxes, la velocitat o els ral.lis.
El programa Moments ha recollit totes les imatges que hi ha als nostres arxius del ral.li Costa Brava i els seus inicis. El material té tant d’interès i fa tants anys que no surt a la llum que hem pensat oferir-lo en capítols perquè pugueu tornar a gaudir de les imatges d’aquella època.
Una serie per recordar pioners i vehícles
Començarem a l’any 1959: les imatges del Ral.li Barcelona-Andorra serviran d’il.lustració a les explicacions del nostre entrevistat Josep Autet, que va ser copilot del gran Antonio Zanini. Autet va crear l'empresa de Comunicació JAS, vinculada professionalment al Rallyclassic i a d'altres empreses del món del motor.
“Pilots i cotxes mítics, com el 600, els 911, el 850 coupé, el R-8 i el mític Mini Cooper“
Continuarem amb un reportatge de l’any 1969 del Ral.li "3 Costas". Hi veurem els cotxes i els pilots que dels ral.lis de la època, com ara Jorge Babler 'Papi' que fins que morí fa uns anys seguia participant al Costa Brava Històric.
Veurem cotxes com el 600, els 911, el 850 coupé, els R-8 i el mític Mini Cooper. També tenim imatges del mateix any del Costa Brava, on Carles Rocamora i Manel Juncosa ens expliquen com preparaven el ral.li.
Salvador Sauca de la Penya Motorista 10 per hora, director de la cursa d’aquell any, explica com la XVII edició del ral.li va ser la primera internacional.
De pilot a comentarista: el cas d'Antonio Zanini
El 1975 va ser un any important amb la participació d'Antonio Zanini amb el seu 1430 FU. Veurem imatges també d'aquelles curses on prenia part.
Zanini tornarà a ser protagonista però aquest cop com a reporter, ja que l’any 1982 col.labora al programa Polideportivo. En aquella època el presentava Olga Viza. Amb el periodista Eduard Berraondo, Zanini ens va explicar com funciona un ral.li. Que a dia d’avui no han canviat gaire...
En els següents capítols podrem seguir la història d’aquest mític ral.li fins als nostres dies, vigent gràcies a l'inestimable feina d’un gran excopilot: Àlex Romaní.
I arriben els 80 i els relleus: de cotxes, pilots i periodistes
Al segon capítol d’aquesta sèrie recordem els reportatges dels anys 80, on hi va haver un canvi generacional en el món dels ral.lis. Antonio Zanini seguia actiu, però van començar a aparèixer noms con Carlos Sáinz, Josep Mª Serviá, Pep Basas que juntament amb pilots internacionals com Tabaton donaven primer nivell a la prova. Veurem el relleu dels Grup A als potentíssims Grup B, que per qüestions de seguretat van desaparèixer.
I la silenciosa i dura feina dels mecànics d’assistència. Molts quilòmetres i moltes hores d’espera perquè els cotxes de cursa estiguin en tot moment en perfecte estat. I les sales de premsa, la base del ral•li on es vetlla per la seguretat i es fan les classificacions i la feina que fan els voluntaris en els trams. Imatges que no veuen la llum des dels anys 80. Una bona ocasió per a recordar-les.
Josep Autet, excopilot d’Antonio Zanini ens fa de fil conductor en aquest capítol.
Avancen els anys: els ral.lis Costa Brava i el Catalunya, ara en són un de sol
L’any 1988 va ser el de la fusió entre el Ral·li Costa Brava i el Catalunya. Aquest cop va ser organitzat pel RACC, es va transformar en el més important del nostre país puntuable pel Campionat d’Europa. L’objectiu era pujar el coeficient de la prova per que fos inclosa al calendari del Mundial de Ral·lis.
En aquests últims anys de la dècada dels 80 van aparèixer els mítics Lancia Delta en les seves versions de ral·li 4x4. En aquella època, el Catalunya-Costa Brava era un ral·li mixt amb dues jornades d’asfalt i una última de terra.
Els Grup A més habituals eren els dues rodes motrius, mes ràpids en asfalt però mes lents en terra. L'estratègia d'aquests enfront els 4x4 era guanyar el màxim de temps en els trams d’asfalt, perquè les diferències després fossin mínimes. Les diverses evolucions del Delta van fer d’aquest cotxe un dels més competitius durant gairebé una dècada.
Pilots mítics, aficionats incondicionals
Els mítics pilots d’aquests anys van ser Carlos Sainz, Pep Basas, Salvador Serviá, Mia Bardolet, Josep Arqué, Jesús Puras, Beni Fernández, Bruno Sabi, Fabrizio Tabaton, Dario Cerrato.
Els cotxes, a part dels anomenats Lancia Delta, els Ford Sierra Cosworth, els BMW M3 i els 325i, els Volkswagen Golf, els Opel Manta i Kadett, els R-5 i R-11 Turbo entre d'altres.
I el públic, incondicionals que sempre acompanyaven i animaven els pilots, omplien les cunetes al pas dels vehicles. I sempre estaven disposats a donar un cop de mà.
Àlex Romaní, Josep Autet, Mia Bardolet i Francesc Gutiérrez ens acompanyaran en aquesta visita a aquells anys, juntament amb els comentaristes de l'època. Aquest capítol és també un homenatge al malaurat Pep Basas, al que recordem amb gran estimacio i que va ser un gran pilot.
El 1991 per fi el Catalunya-Costa Brava puntua pel Mundial
A finals d'octubre del 2014 es disputa el 50é RallyRACC i ja que estem d’aniversari recordarem el primer ral·li del Mundial que es va fer al nostre país.
Amb l’arribada del Mundial de ral·lis per primer cop al nostre país, el Ral·li Catalunya Costa Brava del 1991 va canviar del tot el panorama automobilístic. La repercussió internacional, els pilots i cotxes que van venir van provocar una gran acumulació de d'aficionats als trams i fins i tot una de les curses es va haver de suspendre per precaaució.
Noms propis com Carlos Sainz, Juha Kankkunnen, Armin Schwarz , Mia Bardolet, François Delecour, Chus Puras, Luís Monzón, Jose Mª Ponce i Carina Boronat van omplir la llista d’inscrits.
El parc tancat de Lloret de Mar és famós perquè al matí hi ha cotxes que no arranquen. I aquell any n'hi va haver dos: el de Carlos Sáinz per humitat a la centraleta de gestió i el d'Armin Schwarz, aquest amb problemes de canvi.
Va destacar aquell any pel resultat espectacular Mia Bardolet, pilot oficial de Ford, a qui TVE a Catalunya va dedicar un programa especial. En recollim un fragment al final del capítol d’avui. El seu quart lloc a la general va ser molt important.
L’equip de redactors d’aquell primer any mundialista estava format per Miquel Àngel Roselló i Lorenzo Milá, que amb l'equip de realització format per Ramón Martínez i Jordi Renú, elaboraben diàriament el resum del ral.li.
Josep Autet i Àlex Romaní excopilots de ral.lis, juntament amb Mia Bardolet i Francesc Gutiérrez que continuen en actiu, ens parlen d’aquells anys. Ara fa 25 anys corrien uns models de cotxe que ara veiem gràcies als ral.lis i curses de clàssics.
Les imatges que podeu veure aquí no veien la llum des del 1991. TVE Catalunya les ha restaurat per gaudir-les de nou i millor que mai.
El so dels ral.lis, un document per sí sol
En aquest sèrie que recupera tots els resums dels ral·lis Costa Brava i Catalunya de l’arxiu de TVE a Sant Cugat, donem preferència al so internacional, al so dels cotxes per davant del dels comentaristes. Per això oferim el següent resum només amb el so ambient, per gaudir totalment d’aquells cotxes ja mítics.
El 1993: aquell any sí, Carlos Sainz i Luís Moya van guanyar amb total autoritat als temuts Lancia Delta integrale. L’avantatge que van aconseguir als trams d’asfalt els va permetre mantenir el liderat fins al final del ral·li.
Juha Kankkunnen va fer tot el que va poder i va acabar no entenent com era possible que Carlos l’hagués guanyat. Didier Oriol va sortir del traçat a una corva a dretes perquè se li va trencar de la direcció assistida. Delecour no va disposar d’un cotxe prou competitiu per a poder igualar-se als Lancia i el tercer classificat, l’italià Andrea Aghini, no feia més que dir que el cotxe de Sainz portava alguna cosa al motor, que no era normal que anés tant ràpid; amb diferències d’un segon per quilòmetre.
Justa victòria del pilot espanyol al segon ral·li Mundialista fet al nostre país, desprès de la desfeta de l’any anterior. Però van haver d’altres ja famoses, protagonitzades pel madrileny, que veurem en els propers capítols.
Lorenzo Milá i Miquel Àngel Roselló van ser els encarregats de fer les entrevistes que gaudirem al reportatge. Totes les imatges han estat restaurades pla a pla amb tècniques d’etalonatge digital.
L'any després dels JJOO, pilots que continuen fent història
I arribem al capítol del ral·li d’aquell any post Olímpic. Carlos Sainz i Luís Moya estrenaven temporada amb un Lancia Delta Integrale, el cotxe que durant els últims anys va ser una icona al món dels ral·lis i que s’acomiadava. Ja li havia donat problemes al tram 3, on se va trencar un palier només sortir. I no van acabar aquí les coses.
Mia Bardolet aquest cop amb Opel, en equip amb Lluís Climent, lluitava pel campionat d’Espanya. Però va haver d’assumir ordres d’equip als últims trams del ral·li per assegurar el liderat d’Opel en el Campionat d’Espanya de marques.
Miquel Àngel Roselló i Lorenzo Milà, amb la realització de Jordi Renú, ens apropen a aquell any on Juha Kankkunnen, al finalitzar en tercer lloc, s’assegurava el seu quart Campionat del Món de Ral·lis, fet que va celebrar a l’assistència de final de ral·li amb Didier Oriol. Va ser el primer pilot de la història fins a aquell moment en aconseguir-ho.