La directora, Montserrat Rodríguez, creu que si s'avança als 16 anys l'edat legal per conduir cal assegurar que la figura de l'acompanyant estigui prou formada
Fa una vintena d'anys es va crear la primera càtedra d'educació i formació viària. Va ser un projecte conjunt de la Universitat Autònoma de Barcelona i el Servei Català de Trànsit amb l'objectiu de reduir la sinistralitat a les carreteres. Un objectiu que l'actual directora de la càtedra, Montserrat Rodríguez, lamenta que s'hagi complert només parcialment perquè la reducció de la mortalitat a la xarxa viària ha estat força significativa, però la sinistralitat en general continua sent bastant elevada.
Rodríguez considera que està fallant la base, és a dir, l'educació no només a les escoles sinó també dins de les famílies per fer que es valori socialment la importància que té la pèrdua de vides humanes i la vulnerabilitat de les persones.
Sobre la proposta d'avançar als 16 anys l'edat legal per conduir, Montserrat Rodríguez no s'hi oposa. Ara bé, deixa clar que s'hauria de fer amb unes condicions determinades. Per exemple, s'hauria de garantir que la figura de l'acompanyant del conductor menor fos "una persona experta, no serveix qualsevol". Això vol dir que si els acompanyants fossin familiars haurien de ser "persones prou formades i preparades".
En una línia similar, Rodríguez assegura que l'alta sinistralitat de vehicles de gran tonatge és un símptoma de la poca importància que es dona a les polítiques de prevenció i de formació. Pensa que no és només un problema dels transportistes professionals, sinó que també les empreses haurien de posar més atenció en aquestes qüestions i implantar plans de formació més ambiciosos. | Informa: Olga Rodríguez