Enlaces accesibilidad

Víctimes de trànsit: "no volem condols, sinó decisions valentes"

  • Les associacions reclamen la reducció immediata de la taxa màxima d’alcohol i un pacte d'estat per a la seguretat viària
  • La mortalitat va a l'alça i un terç de les víctimes són de col·lectius vulnerables, és a dir, motoristes, ciclistes o vianants
Responsables polítics i d'entitats escolten el testimoni de víctimes d'accidents de trànsit en l'acte de record a Barcelona
Responsables polítics i d'entitats escolten el testimoni de víctimes d'accidents de trànsit en l'acte de record a Barcelona Alejandro Garcia (EFE)
Roger Franco | Raül Martínez Mendo | Sergi Bassolas

Com cada tercer diumenge del mes de novembre, familiars de persones que han mort en accidents de trànsit i persones que han sobreviscut a un sinistre viari i en pateixen seqüeles físiques i psicològiques s’han retrobat al memorial del passeig Marítim de la Nova Icària, a Barcelona.

L'acte ha comptat amb el testimoni de familiars de víctimes de trànsit, que han recordat els seus estimats, han explicat la commoció que se succeeix després de rebre la notícia i el dolor amb el qual conviuen, i també el mal que els fan les dilacions judicials, amb processos oberts durant mesos i fins i tot anys.

La meitat dels morts en accident de trànsit havien consumit alcohol o drogues

També hi han participat persones que han sobreviscut a accidents, que han relatat com la vida els va canviar completament en uns pocs segons i han agraït als familiars com els han cuidat. Un homenatge amb clavells dipositats al memorial i un minut de silenci han precedit i clos les intervencions.

Les interpretacions per part d’un violoncel·lista d’‘Hallelujah’, de Leonard Cohen; ‘El cant dels ocells’, de Pau Casals, i ‘When we where young’, d’Adele, han expressat el dolor allà on no arriben les paraules, com ha apuntat qui ha presentat l’acte, el periodista de TVE Rogeli Vázquez.

Reivindicació de les víctimes i familiars

En el seu manifest, Stop Accidents ha lamentat que els compromisos amb la seguretat es perdin en "passadissos polítics mentre la violència viària continua matant i destrossant vides cada dia". L'entitat ha criticat que la rebaixa de la taxa d’alcohol permesa continuï esperant al Congrés dels Diputats i per això ha instat els responsables polítics a aprovar-la de forma immediata. També ha reclamat que no es pugui avisar dels controls policials a les xarxes socials, una pràctica que no és de “solidaritat”, sinó “irresponsable”, han deixat clar.

En la mateixa línia, l’entitat P(A)T ha destacat que aquest dia s’ha d’erigir en un "crit al món" per demanar que no hi hagi més víctimes de sinistres viaris i per reclamar "acció sense excuses" als responsables polítics. En el seu manifest, demana "obrir un nou camí per a una justícia restaurativa" que permeti que les víctimes siguin “escoltades” i "reparades més enllà del dany físic i econòmic" i que els causants dels accidents "puguin assumir la responsabilitat i demanar perdó".

Compromís institucional

Des de principis d'any, 127 persones han perdut la vida a les carreteres catalanes, les dues últimes aquest cap de setmana. El 45% d’aquestes morts corresponen a col·lectius vulnerables i 3 de cada 10 són motoristes (40 motoristes, 13 vianants i 5 ciclistes). En aquesta xifra luctuosa, darrere la qual hi ha projectes de vida no complets i famílies amb molt de dolor, encara s’hi haurien de sumar les víctimes mortals de trànsit dins els pobles i ciutats.

Són efectius els cursos per rehabilitar infractors de trànsit?

La consellera d’Interior, Núria Parlon, ha reconegut que aquest any "ha estat dolent a les carreteres" i ha afirmat que cal prendre diferents mesures, com treballar per a un pacte d’estat que permeti endegar els canvis legislatius necessaris. La titular d’Interior també s’ha compromès amb altres accions des de la gestió de les vies per prevenir accidents, com reduir la velocitat o instal·lar radars.

De perdre el carnet a guanyar consciència: els cursos que canvien conductes al volant

Al mateix temps, Parlon ha apel·lat la responsabilitat individual i col·lectiva de qui es posa davant del volant i ha avisat que, si no es condueix respectant les normes, el vehicle es converteix en una "màquina de matar". “Tenim cada cop vehicles dotats de tecnologia per conduir amb més seguretat i com pot ser que no reduïm les víctimes de sinistres de trànsit? Com pot ser que no ho aconseguim?”, s'ha preguntat la consellera.