Enlaces accesibilidad
Sostenibilitat

La veritat darrere de les etiquetes 'Bio,' 'Eco,' i 'Orgànic'

  • Les indicacions “bio”, “eco” i “orgànic” són regulades, però els estàndards poden variar segons la regió i l'organisme de certificació
  • Comprovar les certificacions i llegir les etiquetes, claus per a la compra responsable

Per
Planeta R - Com diferenciar les etiquetes "bio", "eco" i "orgànic"?

En una època en què la consciència ambiental i la salut són prioritats per a molts consumidors, les etiquetes “Bio,” “Eco,” i “Orgànic” es converteixen en factors clau a l'hora de triar productes alimentaris i altres articles de consum. Les prestatgeries dels supermercats s’han anat omplint de mercaderia nova i moltes d’aquestes identificades sota aquests signes, però realment són el que diuen ser? Quins requisits han de portar aquests aliments per poder adquirir aquests etiquetatges?

Martina Klein, presentadora del programa, conversa a 'Planeta R' amb Albert Ors, subdirector de disciplina de mercat de l’Agència catalana de Consum, per descobrir quin tipus d'articles estem comprant quan els adquirim.

El primer que cal saber són les diferències entre ells, ja que encara que tots tres indiquin que durant la seva fabricació es prioritza la sostenibilitat ambiental i la seva qualitat, la seva significació pot variar segons el país i l'organisme de certificació.

ECO (Ecològic)

Un producte etiquetat com a “ECO” significa que no ha estat sotmès a cap mena d'intervenció artificial com l'ús de pesticides, fertilitzants, hormones o antibiòtics en el seu procés de producció. Aquesta etiqueta destaca l'èmfasi en la sostenibilitat i la producció respectuosa amb el medi ambient així com en el benestar animal i en els processos naturals de les plantes.

BIO (Biològic)

Quan veiem l'etiqueta “BIO”, estem davant d'un producte que no conté components modificats genèticament (transgènics). Això significa que tots els seus ingredients són d'origen natural i no han estat alterats en el nivell genètic.

ORGÀNIC

L'etiqueta “ORGÀNIC” indica que el producte no ha estat tractat amb pesticides o components químics, però podria incloure alguna forma de manipulació genètica. En aquest cas, es posa èmfasi en l'absència de productes químics, però pot ser que s'hagin realitzat modificacions genètiques controlades.

Més enllà de les estratègies de màrqueting

Per assegurar-te que les etiquetes “Eco” “Bio” i “Orgànic” no són només estratègies de màrqueting i que realment reflecteixen els estàndards i les pràctiques que prometen, aquí tens alguns consells:

1. Cerca certificacions reconegudes: Busca certificacions reconegudes i regulades pel teu país o regió. A Catalunya, aquestes certificacions poden incloure “CCPAE” - Consell Català de la Producció Agrària Ecològica - o altres segells oficials. Les etiquetes amb certificacions són més fiables i sotmeses a controls regulars.

2. Llegeix l'etiqueta completa: Examina l'etiqueta del producte amb atenció. Les etiquetes verídiques solen proporcionar informació detallada sobre els ingredients i les certificacions. Assegura't de llegir tots els detalls i de buscar termes específics com “certificat ecològic” o “produït segons els estàndards orgànics.”

3. Investiga la marca: Coneix la marca del producte. Investiga la seva reputació i història. Les empreses compromeses amb la sostenibilitat i la qualitat solen ser més transparents sobre els seus processos de producció.

4. Contacta amb l'empresa: No dubtis a posar-te en contacte amb l'empresa o productor i fer preguntes sobre les seves pràctiques i les certificacions que utilitzen. Una empresa verídica estarà disposada a proporcionar informació addicional.

5. Usa apps i webs: Usa aplicacions i recursos en línia com "Buycott," "Codecheck," o pàgines web de defensors dels consumidors que t'ajudin a verificar els productes i les marques.

Amb aquestes precaucions, podràs fer eleccions informades que reflecteixin realment els teus valors i assegurar-te que les etiquetes no només són una estratègia de màrqueting, sinó que representen la qualitat i la sostenibilitat que busques en els teus productes.