Enlaces accesibilidad
Sancions

Consum multa 18 companyies aèries amb 700.000 euros per pràctiques abusives

  • Vueling i Ryanair són les aerolínies més sancionades
  • No retornar els diners dels vols cancel·lats i el cobrament de l’equipatge de mà, les principals queixes

Per
Vueling i Ryanair són les aerolínies més sancionades per l'Agència Catalana de Consum
Vueling i Ryanair són les aerolínies més sancionades per l'Agència Catalana de Consum

L'Agència Catalana de Consum ha multat 18 companyies aèries amb 700.000 euros per haver vulnerat els drets dels passatgers en els darrers tres anys. Vueling i Ryanair són les aerolínies més sancionades. En concret, l'agència ha imposat 30 multes d’entre 10.000 i 100.000 euros, totes per infraccions greus, segons ha detallat el director de l’ens, Albert Melià.

Consum multa 18 companyies aèries amb 700.000 euros per pràctiques abusives | Climent Sabater

El director ha fet una crida als passatgers a “empoderar-se” per presentar reclamacions quan hagin patit alguna pràctica abusiva. Des del 2021 fins al 2023, Consum ha rebut 4.781 reclamacions. L’incompliment de les devolucions durant la covid, l’obstrucció de les inspeccions i els recàrrecs en l’equipatge de mà han liderat les queixes.

Vueling i Ryanair, les més sancionades

Segons les dades de Consum, la companyia que més reclamacions ha rebut els últims tres anys ha estat Vueling, amb 1.384 casos, seguida de Ryanair, amb 1.115. Melià ha recordat que les dues companyies també figuren a la llista de les 10 empreses amb més queixes entre tots els sectors inspeccionats per l'agència al conjunt de Catalunya.

Fonts de Vueling es defensen dient que ells tenen molta més quota de mercat que la resta, aproximadament un 41%, i que a la pràctica el percentatge de queixes és molt baix. Amb Ryanair passaria el mateix, ja que representa el 17% de les operacions.

La tercera companyia de la llista, que figura a molta distància de les primeres empreses, es tracta d'Ibèria amb 251 reclamacions en tres anys, seguida de Tap Air Portugal, Easyjet i Norwegian.

No retornar els diners o cobrar l'equipatge de mà

Els motius principals de les queixes giren entorn de la falta de reemborsament dels vols cancel·lats per covid, per obstaculitzar les inspeccions de Consum i per pràctiques abusives en el cobrament de l’equipatge de mà. I és que des de l’aeroport del Prat van detectar diversos casos en què les companyies es limitaven a bescanviar el vol cancel·lat per la covid amb un xec per gastar més endavant.

Pel que fa als equipatges de mà, ha recordat que aquesta qüestió està generant cada vegada més controvèrsia “perquè és un tema que no està clarament determinat per llei”. Ha apuntat que la normativa espanyola i una sentència del TJUE indiquen que el passatger té dret a volar amb un equipatge dins la cabina, si bé no es precisa la mida d’aquesta bossa o maleta.

Melià ha destacat que més del 60% de reclamacions interposades pels passatgers s’han acabat resolent fent una mediació amb les companyies aèries a través de l’Agència Catalana de Consum. L'ens ha engegat una campanya sota l'eslogan ‘No deixis els teus drets a terra’ per animar els passatgers a denunciar quan pateixen una cancel·lació, un retard del vol o incidències amb el seu equipatge.