Enlaces accesibilidad

El tren de Sóller atura en 'boxes' fins el febrer

  • L'empresa tanca la segona temporada en números vermells per mor de la pandèmia
  • No hi ha recanvis per un tren de 1912

Por
El tren de Sóller funciona des de l'any 1912

El tren de Sóller estarà fora de circulació dos mesos i mig. Renovaran 1,5 km de vies, reforçaran un pont de ferro a la sortida de l'estació i talaran els pins de grans dimensions que amenacen de caure sobre el traçat centenari. Obres de manteniment en les quals el Tren de Sóller, un dels pocs privats que queden a Espanya, inverteix més de 2 milions d'euros cada any.

2021 millor que el 2020

A l'estiu hem arribat amb prou feines al 60% de l'ocupació

La parada tècnica habitual i obligada de l'hivern arriba després de la segona temporada en pandèmia. 2021 ha estat millor que 2020, però tots dos anys, diu Òscar Mayol president del Ferrocarril, han perdut doblers. "Vam obrir el mes de juny amb un 20% cent dels passatgers i a l'estiu hem arribat amb prou feines al 60% de l'ocupació que teníem abans de la pandèmia. Les despeses fixes són molt més altes que els ingressos."

Temporada alta als tallers

Quan el tren s'atura, als tallers comencen la temporada alta. Aquí tenen cura dels motors elèctrics que duen en funcionament des de l'any 1929.  Enguany en faran 92. Avui trobam els mecànics recalibrant un dels coixinets sobre el qual descansa l'eix de les rodes. No hi ha peces de recanvi per a un tren que començà a circular amb vapor el mateix any que s'enfonsà el Titanic. La peça deformada la fonen a la forja i la tornen a modelar. "Aquí van fer feina els repadrins i ara són els besnéts.

Formació i tradició

Els treballadors han de tenir una formació acadèmica, però és als tallers on aprenen l'ofici que té molt d'artesanal.  Gairebé tots els recanvis els hem de fabricar nosaltres" diu amb orgull el president del Tren de Sóller, un dels darrers dics de contenció a l'obsolescència programada. Tot ha d'estar a punt per al 15 de febrer, quan el tren tornarà a rodar.