Enlaces accesibilidad
Coronavirus

Des de demà serà obligatori el passaport covid per entrar a bars, restaurants i cafeteries

  • S'aplicarà a les illes en nivell 3: Mallorca, Menorca i Eivissa
  • El TSJB ha avalat avui les mesures del Govern

Por
Tots els bars de les illes, llevat els de Formentera, han de demanar el passaport covid a partir de demà per poder entrar-hi.
Tots els bars de les illes, llevat els de Formentera, han de demanar el passaport covid a partir de demà per poder entrar-hi.

El Govern ha rebut avui l’aval del TSJB per activar des de demà les mesures acordades per ampliar l’ús del certificat covid a les activitats de més concentració social i garantir espais segurs per a tothom.

Aquestes mesures suposen per a les illes en nivell 3 d’alerta, com ara Mallorca, Menorca i Eivissa,  l’obligació de demanar el certificat covid a tots els establiments de restauració, independentment de la seva cabuda; a tots els establiments culturals, tant si s’hi consumeix o no, i a tots els esdeveniments organitzats amb motiu de festes populars que no puguin ser ajornades, com recomanen les autoritats sanitàries.

A banda de tots els àmbits en què ja s’exigia el certificat covid segons els nivells d’alerta sanitària (recollits en l’Acord del Consell de Govern de 25 d’octubre de 2021), l’Acord ara validat pels tribunals n’afegeix d’altres als ja existents, concretament per als territoris que es trobin en el nivell 3 o superior.

Els nous àmbits que s’hi inclouen són els següents:

- Gimnasos de tot tipus i altres instal·lacions esportives

- Acadèmies de ball

- Tot tipus d’esdeveniments culturals i esportius en espais interiors, com ara cinemes, circs de carpa, teatres, auditoris, sales de concerts (independentment de si s’hi permet consumir o no), spas, piscines termals i altres establiments coberts on es duguin a terme activitats culturals i esportives

- Congressos, seminaris, jornades, assemblees, trobades, reunions de negocis, conferències i esdeveniments.

- Clubs de gent gran i espais que desenvolupin activitats que els són pròpies.

- Establiments de jocs i apostes.

- Establiments de restauració qualificables com a tals d’acord amb el que disposen els articles 53, 54 i 55 de la Llei 8/2012, de 19 de juliol, del turisme de les Illes Balears, amb cabuda interior per a menys de 50 persones. El que disposa aquest apartat és aplicable també als espais amb servei de restauració ubicats en allotjaments turístics, instal·lacions esportives, centres recreatius per a gent gran i locals de jocs i apostes. També és aplicable als establiments o locals on es duguin a terme celebracions amb participació de menys de 50 persones i en les quals es prestin activitats de restauració i/o ball, així com a qualsevol establiment o instal·lació on es dugui a terme activitat de restauració.

- Participació en competicions esportives i entrenaments d’àmbit autonòmic a l’aire lliure i interior per a persones més grans de 12 anys.

Mesures aplicables a festes populars en nivell d’alerta sanitària 3 o superior

Pel que fa a les festes populars, si l'illa està en el nivell 3 o superior, s’hauran d’establir controls de cabuda per accedir a tots els actes que es fan en espais oberts o a l’aire lliure, com revetles, concerts, ballades populars, sopars a la fresca o similars, sigui quina sigui la denominació específica que es doni a uns i altres.

Específicament, s’han d’observar les mesures següents:

Foguerons.  No es poden organitzar torrades, ni habilitar zones destinades al consum d’aliments i begudes. Les activitats de ball (ballades populars) que es puguin dur a terme en qualsevol esdeveniment s’han de fer amb ús obligatori de mascareta i en espais delimitats.

- Celebracions religioses. Les celebracions religioses han de respectar en tot moment la cabuda màxima dels llocs de culte. Els participants han d'estar asseguts i han de fer ús de la mascareta. L’entrada i la sortida del lloc de culte s’ha de dur a terme de manera ordenada i s’ha d’evitar fer-ho pel mateix accés o sortida.

Cavalcades dels Reis, cercaviles, beneïdes. S’ha de procurar que el públic assistent a aquestes activitats (que hi participa de manera estàtica) ho faci mantenint la distància de seguretat. Per això, s’han d’aplicar mesures que facin possible un major esponjament de l’espai on es duen a terme. Es recomana ampliar els recorreguts i/o ampliar les zones on es desenvolupen aquestes activitats per evitar aglomeracions de persones.

Esdeveniments multitudinaris populars, com ara ball de dimonis, captes de dimonis, festa del pi de Ternelles o concerts lligats a festes populars o a Cap d’Any. Aquests esdeveniments s’han de fer en espais delimitats i garantint el control d’accés per tal que es respecti la cabuda. L’entrada i la sortida s’han de dur a terme de manera ordenada i s’ha d’evitar fer-ho pel mateix accés o sortida, i el públic hi ha d’assistir assegut. S’ha de procurar la distància màxima possible entre els assistents a l’esdeveniment. És obligatori l’ús de mascareta, encara que l’esdeveniment es faci a l’aire lliure. Es poden dur a terme esdeveniments i activitats amb l’assistència d’un màxim del 80 % de la cabuda de l’espai en espais tancats i del 100 % de la cabuda en espais a l’aire lliure.