Nins sords: millor sense mascareta
- La mascareta és una barrera de comunicació per les persones amb discapacitat auditiva
- La Fundació ASPAS ajuda en la integració dels alumnes sords a les escoles
L'obligatorietat de la mascareta va ser una mesura a la qual ens vàrem haver d'adaptar. Però, a les persones sordes els hi suposà una barrera comunicativa important.
Fa gairebé un mes que els nins ja no han de dur la mascareta dins l'aula. Una gran notícia, sobretot, pels alumnes amb problemes auditius. Dur el tapaboques durant un any i mig ha perjudicat el desenvolupament educatiu dels infants d'entre 3 i 16 anys amb una diversitat funcional auditiva.
216 infants han patit molt l'ús de la mascareta a les aules
Marcos Díaz, n'és un exemple. Ell és un nin de dotze anys que estudia al Col•legi El Temple de Palma. Té una discapacitat auditiva de quasi el 100%. Des que va començar la pandèmia ha fet un esforç extra per entendre als seus companys i professors.
“"No entenia bé als meus companys i em posava trist. No podia llegir els llavis"“
Segons la Fundació ASPAS (Associació de Pares de Persones Sordes), la mascareta afecta la comprensió de les persones sordes en un 30%. Un dels motius és que els sons aguts no poden filtrar-se amb normalitat i aquests, són els encarregats de matisar les diferents sonoritats i facilitar la comprensió.
El micròfon remot redueix el so ambient i facilita l'enteniment
La nova realitat va obligar a les escoles a canviar el mètode d'aprenentatge. A les aules, utilitzen un micròfon remot que envia el so directament als audífons de l'infant i facilita.
Durant el curs, els professors s'han recolzat en el material audiovisual per impartir les classes, especialment amb imatges i vídeos subtitulats.
“"Ara sense les mascaretes ja puc entendre bé el que em diuen i no em perd a classe"“
Tres setmanes després, ja no és un patiment anar a l'escola per Marcos. Tornar a veure les cares és una bona notícia pels alumnes sords i per la comunitat educativa en general. La normalitat a les aules facilita la comunicació i el llenguatge no verbal entre professors i estudiants.