Enlaces accesibilidad
Medi ambient

Els ports de les Balears hauran de fer obres per adaptar-se al canvi climàtic

  • El creixement del nivell de la mar podria deixar inoperatius alguns molls i pantalans
  • A final de segle l’augment podria ser d’entre 50 i 85 centímetres

Per
El port de Palma es podrà veure afectat pel canvi climàtic
El port de Palma es podrà veure afectat pel canvi climàtic

Els ports de les Balears s'hauran d'adaptar al canvi climàtic. La pujada del nivell de la mar podria deixar inoperatives algunes infraestructures portuàries. És una de les conclusions d’un estudi de la Universitat Politècnica de Catalunya assegura que abans de final de segle s'hauran de fer obres. L’onatge serà més intens, perquè l’àrea serà més profunda, i afectarà l’estabilitat d’alguns dics.

El port esportiu del Portitxol, el més exposat

La previsió és que el nivell de la mar augmenti, segons l’escenari, entre 18 i 20 cm al 2050 i entre 50 i 85 centímetres a final de segle. Per això, per evitar que quedin inundats, els molls hauran de recréixer i instal·lar pantalans flotants que substitueixin els fixos.El més exposat als efectes del canvi climàtic és el port esportiu del Portitxol que queda més obert. Per això, s’haurà de modificar completament el dic d’abric. N'hi ha d'altres com el de Palma, Alcúdia o Maó que tenen una millor protecció natural.

L'objectiu és que els ports puguin continuar amb les seves funcions

Antoni Ginard, cap de planificació i infraestructures de l’Autoritat Portuària de les Balears, diu que encara no s’ha quantificat el cost de les actuacions que s’han de dur a terme per adaptar els ports a canvi climàtic i que són a llarg termini. Ginard explica que l’objectiu de l’estudi és que els ports puguin continuar amb la seva funció d’abastament de mercaderies i transport de viatgers.

Does escenaris, segons les emissions

Els autors de l’estudi han contemplat dos escenaris, un de moderat que assumeix que els estats adoptaran polítiques actives per reduir les emissions, i un de pessimista si les accions de lluita contra el canvi climàtic no s’acceleren, amb dos variables temporals, a l’any 2050 i a l’any 2100. A final de segle sí que els efectes de l’augment del nivell del mar deixarien inoperatives algunes infraestructures portuàries. Han determinat el grau de risc i vulnerabilitat dels ports de Palma, Alcúdia, Maó, Eivissa, la Savina, i els esportius del Molinar i el Portitxol. També han elaborat un pla per adaptar-se als canvis que es produiran.