La covid 19 ha baixat el nivell d'aprenentatges dels alumnes catalans
La Fundació Bofill ens alerta des de principis de setembre que la pèrdua d’aprenentatges derivada de la covid 19 es pot cronificar si no s’activen mesures urgents. Aquesta entitat especialitzada en l'estudi dels sistemes educatius arriba a aquesta conclusió després d’analitzar els resultats de les proves de competències bàsiques de 4rt d’ESO que mostren un retrocés en els resultats dels alumnes catalans especialment en matemàtiques i l'anglès. La puntuació en aquestes proves ha caigut 2,7 punts en castellà, 9,1 en matemàtiques i 6,3 en llengua anglesa.
Són uns resultats que ha publicat el Consell Superior d’Avaluació de Sistema Educatiu. Mostren que el tancament d’escoles viscut al llarg del tercer trimestre del curs 2019-2020 arran de la pandèmia i les limitacions que aquesta va representar en la represa del curs 2020-2021 han estat una font profunda de pèrdua d’aprenentatges i de desigualació educativa. Un fenòmen que ha afectat especialment als alumnes de les famílies vulnerables que es calcula entorn a uns 300.000 infants i joves.
Aquest fenòmen pot agreujar el fracàs escolar. Es calcula que a Catalunya la taxa d'estudiants que abandonen els estudis és de gaire bé del 14%, una taxa que col.loca Catalunya al capdavant del rànquing de països europeus en incidència d'aquesta problemàtica. Tan sols Romania emb un 15% de joves abandonadors supera la taxa catalana.
Per això des de la Fundació Bofill asseguren que és urgent que el Departament d’Educació impulsi mesures d’identificació, orientació i suport a l’alumnat per revertir aquesta pèrdua d’aprenentatges. N'hem parlat amb el Miquel Àngel Alegre, cap de projectes de la Fundació Bofill i amb el Joan Cuevas, Director General d'Innovació, Digitalització, Currículum i Llengües del Departament d'Educació.