El fotoperiodisme és sempre necessari però ara més que mai. Al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona fins el 15 de desembre podeu gaudir del World Press Photo que arriba a la seva 20ena edició. En parlem amb Silvia Omedes, directora de la Fundació Photographic Social Vision, que va ser la responsable de portar aquesta mostra del millor fotoperiodisme mundial a Barcelona. Dues dècades de compromís oferint informació veraç i defensant la fotografia documental com a eina per comprendre el món que ens envolta.
Són 129 fotografies que ens parlen de conflictes bèl·lics internacionals a Gaza i Ucraïna, de crisis mediambientals, del terratrèmol a Túrquia i Síria, de crisis humanitàries a l'Afganistan o Etiòpia, les migracions, la desigualtat social al món, les cures i les malalties mentals. Una visió àmplia dels reptes que afrontem com a societat, més enllà dels titulars d'actualitat. Conflictes enquistats problemàtiques globals que ens fan pensar i reflexionar. Enguany hi ha una instal·lació molt especial dedicada a la Llibertat de Premsa i en homenatge als més de 1.000 periodistes assassinats al món durant els darrers anys en l'exercici de les seves funcions. El 2023 ha estat el més mortífer, sobretot a Gaza. Una armilla i un cas de periodista amb les lones escrites amb els noms de tots els periodistes assassinats cada any, en represàlia per l'exercici del seu treball.
El WPF a la Fotografia de l'Any és pel fotògraf palestí Mohammed Salem que mostra com l'horror de la guerra ataca als civils. Una imatge commovedora publicada per Reuters on veiem una dona que abraça el cos amortallat de la seva neboda Saly de 5 anys que va morir per un míssil israelià dirigit. El WPF al Reportatge Gràfic de l'Any és per la fotògrafa sudafricana Lee-Ann Olwage qui relata la cura d'una filla al seu pare amb demència a Madagascar. Es titula Valim-Babena que és un principi moral de cures als familiars. A Madagascar hi ha una manca de consciència pública i general sobre la demència, una malaltia dura, on els afectats són sovint estigmatitzats. El WPF a Projecte a Llarg Termini és pel fotògraf veneçolà Alejandro Cegarra amb un treball documentat durant més de 3 anys titulat Els dos Murs on a partir de la seva pròpia experiència com a migrant explica com la història de dos migrants que es varen enamorar quan estaven en el tren de càrrega conegut com La Bèstia.
Amb Silvia Omedes també parlem del WPF al Format Obert per la fotògrafa ucraïnesa Julia Kochetova, qui mostra com es conviu amb la guerra, amb una pàgina web multidisciplinar a l'estil d'un diari personal o dietari. Sota el títol La Guerra es Personal presenta un projecte web que uneix fotoperiodisme documental, poesia, il·lustració i música. I el WPF de Reportatge Gràfic per l'espanyol Jaime Rojo per un extens reportatge documentat durant més de 20 anys sobre la protecció de les papallones monarca en comunitats a Canadà, EUA i Mèxic, països pels que migra aquesta emblemàtica espècie.