Es compleix un any de l'esperat alliberament dels peatges a les principals vies de pagament de Catalunya com l'AP-7 i l'AP-2, però també la C-32 i la C-33.
Oficialment, havia de ser l'1 de setembre, però finalment va ser la tarda anterior quan ja es van començar a aixecar les barreres. El balanç ha estat el previsible: més trànsit i més accidents. I a l'horitzó, quin ha de ser el futur sistema de pagament. El trànsit ha incrementat notablement, sobretot a l'AP-7 i a L'AP-2, després de l'aixecament de les barreres ara fa un any.
Fins a un 200% s'ha incrementat la circulació, el que ha provocat dia rere dia embussos quilomètrics. També ha disparat la sinistralitat. Fins al 31 de juliol han mort només a l'AP-7 19 persones, un 137% més que abans de la retirada dels peatges.
Pel que fa als usuaris, molts es queixen d'aquesta nova realitat que ha suposat “un increment tant del trànsit com dels xocs a la carretera perquè la majoria de camions i conductors no vol agafar l’autovia”. Altres continuen celebrant que aquestes vies siguin gratuïtes, encara més en un període inflacionista.
Ara el debat és el futur finançament d'aquestes vies d'alta capacitat. En aquests moments les carreteres es mantenen via pressupostos generals de l'Estat i una altra part l'aporta la Generalitat. Però la Comissió Europa obliga Espanya a implementar un nou model perquè pagui únicament qui en faci ús de la infraestructura, i que encara pagui més qui més contamini. El ministeri de Transports ja ha encarregat un estudi per estudiar totes les alternatives | ÀLEX CABRERA