Molts joves estan recuperant la fotografia analògica perquè consideren que permet més possibilitats estètiques i artístiques
Aquesta setmana se celebra el dia mundial de la fotografia. Milions de fotògrafs, professionals, però també amateurs, mostren el seu amor per captar l'instant decisiu, o expressar els seus sentiments a través d'un objecte o un paisatge fotografiat. Però tal com torna el vinil, el cassette o fins i tot el VHS, també hi ha un retorn a la fotografia analògica.
Els joves que van néixer en l'era digital i dels mòbils veuen en la fotografia analògica un component més artístic i estètic. També és un procés menys immediat que implica no veure la imatge a l'instant, i que permet jugar amb l'enfocament manual, l'exposició o els temps de revelat.
Laureà Piñol soci, entre altres, de l'Agrupació Fotocine de Cerdanyola i Ripollet, i de la Federació Catalana de Fotografia ara només treballa en digital, però durant una dècada i mitja ho va estar fent en la també anomenada fotografia argèntica. Ell confirma aquesta tendència entre els fotògrafs joves.
"Hi ha molts fotògrafs que han fet un retorn a la fotografia argèntica. Hi ha joves, per exemple en el grup AFOCER de Cerdanyola que estan fent les seves proves i els seus progressos. I també conec per exemple a França alguns joves del Photoclub Pays D'Olmes que també es dediquen a la fotografia analògica".
Festivals íntegrament dedicats a l'analògic com el Revela-T, que es farà a partir del 24 de setembre a Vilassar de Dalt, constaten també aquesta creixent afició cap a fotografia química. Pep Mínguez és el seu director.
"Actualment hi ha un boom per part de molt jovent nascut a l'era digital i també de retorn de gent que l'havia abandonat( l'analògic) i torna buscant aquella màgia que no ha trobat al digital".
Tendes de fotografia amb càmeres de rodet exhaurides, llançament de nous models clàssics, o un increment en les vendes de rodets de foto, confirmen aquest retorn vintage a la fotografia analògica. I tot plegat en un dia que commemora precisament el 19 d'agost de 1839 en què Louis Daguerre, precursor de la fotografia, va presentar a l'Acadèmia de les ciències de França el daguerreotip, que permetia capturar una imatge a través d'un procés químic.
Laureà Piñol conclou amb aquesta metàfora: “potser la fotografia analògica van ser les taules d'aritmètica i la fotografia digital sigui la calculadora, però la calculadora no existiria sense les taules d'aritmètica".