Coneix l'Aitana López, la model i influencer creada amb IA que no existeix
- L'Aitana López té 237 mil seguidors a Instagram i la Maia Lima en té 14,1 mil
- The Clueless és una agència de models generades per IA
Coneixes l'Aitana López @fit_aitana? Es tracta d'una influencer que va començar a penjar contingut a xarxes el passat juliol i que ja acumula més de 237.000 seguidors a Instagram. Amb un scroll ràpid, al seu perfil podem llegir que es defineix com a 'gamer' i 'fitness lover'. Viu a Barcelona, té el cabell rosa i és molt atractiva. Res fora de l'habitual, excepte que l'Aitana no existeix. Sí, sí, com ho sents. Es tracta d'una model generada completament per intel·ligència artificial.
Rubén Cruz i Diana Núñez són els fundadors de The Clueless, una agència de models molt particulars: les "noies" que gestionen estan generades per IA. Expliquen com funciona tot això, quines implicacions té i quin futur els espera a Xavifòrnia, el programa presentat per Xavi Martínez a Ràdio 4.
Amb l'entrada de la intel·ligència artificial van pensar generar les seves pròpies models per poder tirar endavant projectes amb marques. Al Japó ja fa 5 o 10 anys que existeixen influencers i cantants generades per la intel·ligència artificial. La Miku Hatsune és un exemple, un holograma que omple estadis tot i no existir.
Pros i contres?
Estalvies fotògraf, localitzacions, hotels, càterings, model... fins i tot pots fer que aquesta noia es faci una sessió de fotos a la muralla Xina des de casa teva, només amb un ordinador. L'estalvi és brutal, però desapareixen molts llocs de feina? Des de The Clueless consideren que no. "Tota la vida hem estat dos a l'estudi, ara som sis", diuen.
"A les marques els hi encanta. El simple fet d'incorporar la IA i reduir gastos els encanta", asseguren. La gent adulta, això sí, diuen que és "més reticent". Els creadors confien que els nens, que ja creixen amb la tecnologia sota el braç, sabran diferenciar entre el que aquesta es capaç de crear i el món real.
La Maia Lima és una altra de les seves models. Una noia de 24 anys argentina que ha vingut a viure a Barcelona. Ella és fotògrafa i és una noia creativa. Li agrada la música, té el cabell blanc, pigues i és més innocent i dolça.
La personalitat de les models també es treballa per apropar-la a la gent i difuminar la línia entre la realitat i la ficció. Una vegada la IA ha elaborat el producte, l'equip utilitza Photoshop per canviar trets, localitzacions i retocar. Després la community manager és l'encarregada de pujar el contingut a les xarxes socials. L'empresa ara treballa amb nous cànons de bellesa perquè s'adaptin a diferents marques i pensen en un futur en què puguis veure i interactuar amb elles des de casa.
Com acabarà això? Conviurà la fantasia amb la nostra realitat? Sabrem distingir el que és realitat del que no ho és? Sabies que ja hi ha una IA que prediu quan moriràs? El futur cada cop fa més por i s'assembla més a una pel·lícula de Stephen King. ..