Rosa Novell protagonitza aquesta setmana 'Únics'
- L'actriu va tenir una trajectòria interpretativa molt extensa, que va compaginar amb la direcció
- Dissabte, 21 d'octubre, a les 14:45 h a La 2 de RTVE Catalunya
- Tots els nostres continguts a RTVE Play Catalunya
'Únics' és un programa de RTVE Catalunya dedicat a perfils biogràfics de les arts escèniques catalanes. Dirigit per Maite Guisado i realitzat per Pere Olivella, s'emet els dissabtes a La 2.
'Únics' fa un recorregut per la carrera teatral de Rosa Novell, des dels inicis fins a la consolidació d'una de les actrius més rellevants del panorama escènic, tot passant també per la seva faceta de directora i sense deixar de banda el seu vessant televisiu i cinematogràfic.
Des de ben petita Rosa Novell va sentir la força del teatre, quan la portaven a l'Orfeó gracienc, on recordava entrar als camerinos i el plaer que experimentava tocant els decorats. Ja de joveneta va entrar en grups de teatre independent, en aquell moment una nova manera de viure l'experiència escènica, amb els corrents arribats d'Europa, que després la van portar a la professionalització.
Ben aviat Rosa Novell participà en molts programes dramàtics de Televisió Espanyola a Catalunya, on també va fer de presentadora i actuà en espais infantils, una programació essencial per acostar el teatre a la mainada. A més a més, Novell també va intervenir en diverses sèries, com ara 'Mare i fill, societat limitada', 'Les Guillermines del rei Salomó', 'El xou de la família Pera', 'Pepe Carvalho' i 'Crónicas del mal'.
Són memorables les seves interpretacions en els grans textos de la literatura dramàtica internacional. 'Unics' repassa 'L'oncle Vània', de Txèkhov; 'El balcó', de Jean Genet; 'Els dies feliços', de Samuel Beckett; 'La senyora de Sade', de Yukio Mishima; 'Elsa Schneider', de Sergi Belbel; 'La noche de Molly Bloom', de James Joyce; 'La plaça dels herois', de Thomas Bernhard; 'La dona justa', de Sándor Márai, i 'Un fràgil equilibri', d'Edward Albee, entre altres.
'Únics' recull com el 1990, amb 'Restauració', arrencà una contínua i fructífera col·laboració amb Eduardo Mendoza, la seva parella. També es va endinsar en la direcció, va debutar amb el clàssic 'Maria Rosa', d'Àngel Guimerà, el 1997 i ho va compaginar amb els seus treballs com a actriu. Tenia molta cura triant els textos que dirigia, com ara 'Olga Sola' i 'El dia del profeta', de Joan Brossa; 'Les dones sàvies', de Molière; 'Final de partida', de Samuel Beckett; 'Els missatgers no arriben mai', de Biel Mesquida; 'Greus qüestions', 'Sin noticias de Gurb' i 'Adéu', d'Eduardo Mendoza, entre altres. "Un bon text resulta un vehicle fantàstic per poder parlar, per poder expressar emocions, perquè allà ja hi és tot".
Ni la ceguesa causada pel càncer que se l'emportà abans d'hora no li va impedir continuar pujant a l'escenari a 'L'última trobada', de Sándor Márai, dirigida per Abel Folk el 2014.