Charo López, premi especial Sant Jordi a la trajectòria professional
La direcció de RNE a Catalunya ha decidit atorgar a l'actriu Charo López el premi especial Sant Jordi a la trajectòria professional, perquè ha estat i és una de les intèrprets més reconegudes no només de la pantalla sinó també del teatre espanyol, amb una també àmplia i brillant trajectòria a la televisió.
Charo López (Salamanca, 1943). Estudiant de Filosofia i Lletres, va col·laborar en petits muntatges teatrals universitaris i, un cop acabada la carrera, va optar per la interpretació i va accedir a l¿Escola Oficial de Cinema. Compta compta amb una destacada filmografia. En són exemples Crimen en familia (1985), La vieja música (1985) o Los paraísos perdidos (1985); tres interpretacions per les quals va optar al Fotograma de Plata. Durant els primers anys, un dels seus treballs més destacats és Ditirambo (1969), de Gonzalo Suárez, director amb el qual Charo López ha tingut gran complicitat al llarg de la seva carrera. També ha col·laborat amb directors com Vicente Aranda, a Últimas tardes con Teresa (1984), i Mario Camus a La colmena (1982). Almodóvar o Imanol Uribe també l'han dirigit.
A partir dels anys 90 intervé en pel·lícules com Lo más natural (1991), per la qual va ser nominada al Goya a millor interpretació femenina protagonista, o Secretos del corazón (1997), pel·lícula nominada als Oscar i per la qual Charo López va guanyar el Goya a la millor interpretació femenina de repartiment i el premi de la Unió d'Actors. D'altres films destacats són Tiempos de azúcar (2001), La soledad era esto (2002), Nudos (2003) o Habitación de alquiler (2006). Actualment reprèn amb força una carrera cinematogràfica a la qual els escenaris li havien tret la prioritat.
En teatre, Charo López ha protagonitzat obres com Carcajada salvaje (1994-1995), Tengamos el sexo en paz (1995-1999 i 2006-2007) o El otro lado (2008). El 1997 guanya el Fotograma de Plata a millor actriu de teatre. Cal mencionar també la seva feina a la televisió en sèries com Los camioneros (1974) o Fortunata y Jacinta (1980), de Mario Camus, El pícaro (1974), de Fernando Fernán Gómez, Los gozos y las sombras (1982), de Rafael Moreno, o Los pazos de Ulloa (1985), de Gonzalo Suárez. Va ser per aquestes dues últimes interpretacions que va guanyar el TP d'Or i també el Fotograma de Plata a la millor interpretació de televisió per Los gozos y las sombras.
Charo López (Salamanca, 1943). Estudiante de Filosofía y Letras, colabora en pequeños montajes teatrales universitarios y, cuando acaba la carrera, opta por la interpretación accediendo a la Escuela Oficial de Cine. Charo López cuenta con una destacada filmografía. Crimen en familia (1985), La vieja música (1985) o Los paraísos perdidos (1985) son sólo ejemplos; tres interpretaciones por las que opta al Fotograma de Plata. Durante los primeros años, uno de sus trabajos más destacados es Ditirambo (1969), de Gonzalo Suárez, director con el que Charo López ha compartido una gran complicidad a lo largo de su carrera. También ha colaborado con directores como Vicente Aranda, en Últimas tardes con Teresa (1984), Mario Camus, en La colmena (1982), Almodóvar o Imanol Uribe. En los años 90 interviene en películas como Lo más natural (1991), por la que fue nominada al Goya a la mejor interpretación femenina protagonista, o Secretos del corazón (1997), película nominada en los Oscar y por la que Charo López ganó el Goya a la mejor interpretación femenina de reparto y el premio de la Unión de Actores. Otros films destacados son Tiempos de azúcar (2001), La soledad era esto (2002), Nudos (2003) o Habitación de alquiler (2006). Actualmente retoma con fuerza una carrera cinematográfica a la que los escenarios le habían restado prioridad. En teatro, Charo López ha protagonizado obras como Carcajada salvaje (1994-1995), Tengamos el sexo en paz (1995-1999 i 2006-2007) o El otro lado (2008). En 1997 gana el Fotograma de Plata a la mejor actriz de teatro. Mención aparte merece su labor televisiva en series como Los camioneros (1974) o Fortunata y Jacinta (1980), de Mario Camus, El pícaro (1974), de Fernando Fernán Gómez; Los gozos y las sombras (1982), de Rafael Moreno, o Los pazos de Ulloa (1985), de Gonzalo Suárez. Fue por estas últimas interpretaciones por las que ganó el TP de Oro y el Fotograma de Plata a la mejor interpretación de televisión por Los gozos y las sombras.