Barcelona evitaria 1.300 morts a l'any si es complissin les recomanacions de l'OMS sobre contaminació
- Madrid i Barcelona, primera i sisena posició en un rànquing europeu de mortalitat associada a la contaminació de l'aire
- Greenpeace critica la "passivitat" i "lentitud" de les administracions públiques davant la contaminació atmosfèrica
Madrid i Barcelona i les seves àrees metropolitanes es troben entre el top 10 de ciutats europees amb major mortalitat vinculada a la contaminació de l'aire que causa el diòxid de nitrogen (NO2), associat sobretot al trànsit rodat. En concret, encapçala la llista Madrid, seguida d'Anvers, Torí, París, Milà, Barcelona, Mollet de Vallès, Brussel·les, Herne i Argenteuil - Bezons. Són dades d'un estudi publicat a The Lancet Planetary Health que ha estimat per primera vegada la càrrega de mortalitat atribuïble a la contaminació de l'aire en més de 1.000 ciutats europees. L'ha liderat l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), en col·laboració amb investigadors del Swiss Tropical and Public Health Institute i la Universitat d'Utrecht.
Barcelona i Mollet del Vallès destaquen negativament
Si es complissin les recomanacions de l'OMS quant a la contaminació de l'aire per NO2 en totes les seves àrees en el cas de Madrid i la seva àrea metropolitana es calcula que s'evitarien 206 morts anuals mentre que en el de Barcelona (i també la seva àrea metropolitana) serien 82. Aquestes xifres contemplen únicament, però, les morts vinculades a un únic contaminant, que és l'NO2. Si ens fixem en les morts evitables si es compleixen els nivells de partícules fines marcats pel mateix organisme internacional, per exemple, varien: 1.297 a Barcelona i 689 a Madrid.
En el projecte, l'àrea metropolitana de Barcelona inclou les següents ciutats: Viladecans, Terrassa, Sant Boi de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Sant Cugat del Vallès, Sabadell, Rubí, El Prat de Llobregat, L'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Cerdanyola del Vallès, Castelldefels, Barcelona i Badalona.
Barcelona i Madrid freguen els límits de NO2
Tant l'àrea de Madrid com la de Barcelona freguen els límits de NO2 marcats en les recomanacions de l'OMS (40 µg/m3) situant-se en un valor mitjà de 39,2µg/m3 i 38,9µg/m3, respectivament.
52.000 morts evitables
El projecte liderat per ISGlobal calcula que si totes les ciutats analitzades complissin amb els nivells de PM2,5 i NO2 fixats per l'OMS es podrien evitar 52.000 morts prematures cada any. La gran majoria (51.000) s'associen a la reducció dels nivells de PM2,5, mentre que 900 morts menys s'aconseguirien complint amb els límits de NO2.
Mark Nieuwenhuijsen, autor sènior de l'estudi i director de la Iniciativa de Planificació Urbana, Medi Ambient i Salut d'ISGlobal, apunta que els resultats demostren que "no hi ha un llindar segur per sota del qual la contaminació de l'aire és innòcua per a la salut".
Segons l'autor, els resultats també suggereixen que la legislació europea actual no protegeix de forma suficient la salut de les persones, de manera que els límits màxims permesos de NO2 i PM2,5 haurien de ser revisats.
En aquesta línia, l'investigador del centre impulsat per Fundació La Caixa també confia que les administracions locals puguin utilitzar les dades per posar en marxa polítiques de planificació urbana i transport encaminades a millorar la salut de les persones.
Greenpeace critica la "falta d'ambició"
Greenpeace ha criticat la "passivitat" i "lentitud" de les administracions públiques davant un problema "de primer ordre" com és la contaminació atmosfèrica. L'organització ha afirmat que els resultats de l'estudi impulsat per ISGlobal confirmen Madrid i Barcelona com a "punts negres" de la contaminació a Europa. Greenpeace ha criticat també la "falta d'ambició" per a restringir el tràfic contaminant i especialment als polítics que han intentat derogar les mesures destinades a frenar els nivells de contaminació. Per contra, ha demanat "més ambició" amb mesures com Madrid Central o la Zona de Baixes Emissions de Barcelona i altres mesures com més carrils Bus-VAO i reduir els estacionaments en superfície.