El 48% de les persones desocupades ateses per la Creu Roja ho són per la pandèmia
- Més 400.000 persones a Catalunya han rebut ajut humanitari i més d'1 milió n'han estat beneficiàries indirectes
- El 61% de llars ha reduït els seus recursos econòmics per la pandèmia
- La manca de capacitació digital i de recursos telemàtics dificulta l'accés a l'Ingrés Mínim Vital
El 48% de les persones desocupades ateses per la Creu Roja a Catalunya al llarg d'aquest any han perdut la feina a causa de la pandèmia. Mentrestant, el 61,2% de llars que abans de la crisi sanitària comptaven amb ingressos mensuals més o menys estables han vist reduïts els seus recursos econòmics. Són dues de les principals dades recollides per l'Observatori "Impacte de la COVID-19 en col·lectius vulnerables" de la Creu Roja que alerta del perill de "desbordament de l'atenció humanitària" després de veure com les xifres s'han triplicat en el darrer any.
Pel que fa als albergs que s’han desplegat arreu del territori, durant aquest període s’han obert 1.414 places, de les quals 661 continuen actives per allotjar persones vulnerables i per contactes estrets amb la covid-19.
Suport humanitari
El Pla Creu Roja RESPON davant el coronavirus ha prestat suport humanitari a 415.976 persones en situació de vulnerabilitat a tot Catalunya des de l'inici de la pandèmia. Segons l'entitat, aquesta xifra s'eleva fins a 1.040.000 persones si es contempla també les persones que han estat beneficiàries indirectes d'aquest ajut. L'entitat va viure el pic de noves atencions el maig del 2020, amb un increment del 279% respecte al 2019.
S'han repartit també 3.646 tones d'aliments,110.064 equipaments d'ajuda bàsica i 34.923 targetes de prepagament entre la població més vulnerable. El repartiment s'ha establert a través de 74 centres de tot el territori.
De la bretxa digital a l'acompanyament digital
L'informe de l'Observatori "Impacte de la COVID-19 en col·lectius vulnerables" posa en relleu també com la manca de recursos telemàtics i la falta de capacitació digital dificulta la tramitació i l'accés de part de la població a dret bàsics com l'Ingrés Mínim Vital (IMV), la Renda Garantida de Ciutadania (RGC) i altres ajuts.
En aquesta línia, la meitat de les persones en situació vulnerable no disposa d'ordinador al domicili. A més, 3 de cada 10 no compten amb connexió wifi o dades mòbils i el 38% no sap fer gestions en línia. Per pal·liar aquesta problemàtica, la Creu Roja ha reforçat els serveis d'informació, acompanyament i seguiment en els tràmits i en les gestions i ha habilitat espais de suport digital per accedir a l'IMV i la RGC.
Efectes en la salut mental
Segons l'informe, s'ha triplicat la incidència del coronavirus entre les persones ateses per l'entitat o algun dels seus familiars, que passa del 5% al 16,8%. A més, més de la meitat dels usuaris afirma que la seva salut emocional s'ha vist afectada arran de la situació de confinament o la por a contreure la malaltia.
Per fer front a aquesta situació, la Creu Roja ha dut a terme nombroses accions de sensibilització i prevenció en l'àmbit de salut. Així, conjuntament amb la Generalitat de Catalunya, s'ha impulsat una campanya de sensibilització entre els joves per prevenir la COVID-19 en els espais d'oci nocturns.