Enlaces accesibilidad
Síndic de Greuges

Augmenten un 25% les queixes cap a l'administració pública en Barcelona en 2020

Vilà critica que els habitatges d'emergència tenen una llista d'espera de fins a dos anys

Les problemàtiques ciutadanes per contactar i interactuar amb els serveis municipals han centrat bona part de les queixes del 2020

La retirada de l’ajut que s’estava atorgant a les famílies monoparentals ha estat un motiu reiterat de les queixes d’aquestes famílies

Per
Augmenten un 25% les queixes cap a l'administració pública en Barcelona en 2020
Maria Assumpció Vilà, Síndica de Greuges de Barcelona

En un any marcat per la Covid-19, les queixes sobre l’administració pública han augmentat un 25% respecte al 2019. La Síndica de Greuges de Barcelona ha elaborat el seu informe anual, on recull un total de 3.543 actuacions que la institució, encarregada de rebre i gestionar les queixes cap a l’administració pública, ha dut a terme durant el 2020. La Síndica considera que “el dret a una bona administració en aquests moments és més necessari que mai”, ha explicat a l’informe.

Del total d'actuacions, 1.988 han estat queixes, 1.518 consultes, 35 actuacions d’ofici i 2 han estat visites de barri. A l’informe, s’especifica també que durant el darrer any la ciutadania ha obtingut la raó, totalment o en part, en un 78% dels casos.

Dret a una bona administració

Maria Assumpció VIlà ha incidit en la falta d'habitatge en la ciutat i ha considerat que l'allotjament de famílies amb menors en pensions o residències durant mesos "no és adequat". Segons la Síndica, "el dret a una bona administració en aquests moments és més necessari que mai", tenint en compte la situació de crisi sanitària i econòmica que ha afectat profundament moltes famílies aquest any 2020.

A més, Vilá denuncia que el temps d'espera d'un habitatge pot arribar a superar els dos anys. “Barcelona continua sent una de les capitals més cares d'Espanya per a viure: la mitjana del rebut mensual en el mercat del lloguer va aconseguir els 979 euros mensuals”, denuncia. La Síndica assegura que, amb aquests preus, moltes famílies es veuen obligades a conviure amb altres, el que genera situacions de persones sense llar i ocupacions "ocultes".

A l'informe s'explica que moltes de les problemàtiques ciutadanes rebudes per la Síndica durant l’any 2020 coincideixen en les dificultats a l'hora de contactar i interactuar amb els serveis municipals, per poder accedir a la informació i a la tramitació administrativa, o per obtenir una cita prèvia per ser atès presencialment a una Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC). "Aquestes dificultats no són noves i ja s’havien detectat amb anterioritat a la situació de pandèmia", ha subratllat la Síndica.

Ajudes de caràcter familiar

La retirada de l’ajut que s’estava atorgant a les famílies monoparentals des de l’any 2012, amb caràcter universal i de forma ininterrompuda, ha estat un motiu reiterat de queixes davant la Sindicatura de Greuges de Barcelona per part de moltes d'aquestes famílies. La Síndica ha explicat que, en aquest escenari social i econòmic derivat de la pandèmia de la Covid-19, el consistori "no va convocar certs ajuts dirigits a famílies, com la subvenció per al pagament de l’IBI a les famílies monoparentals i a les persones vídues amb pocs recursos econòmics".

Segons la Síndica, l'Ajuntament justifica aquesta mesura en la situació d’excepcionalitat conseqüència de la crisi sanitària, "que ha deixat en una situació de vulnerabilitat a moltes persones que el consistori ha hagut d’atendre", destinant més recursos socials dels que estaven previstos per tal de pal·liar la situació de vulnerabilitat de les persones i famílies amb rendes més baixes.