Enlaces accesibilidad
MNAC

'La capsa vermella', d'Antoni Campañà

  • La mostra consta de més de 300 fotografies, moltes d'elles inèdites
  • La família del fotògraf va trobar les imatges de casualitat en el garatge
  • Suposa una aportació de gran rellevància per al patrimoni fotogràfic català i espanyol

Per
Sense títol [Retorn de Lluís Companys], 1 de març de 1936. Arxiu Campañà
Sense títol [Retorn de Lluís Companys], 1 de març de 1936. Arxiu Campañà

El MNAC ens descobreix les diferents facetes del fotògraf Antoni Campañà a l'exposició 'La guerra infinita'. Una mostra de més de 300 fotografies que descobreix un nombre important d'imatges inèdites, mai positivades pel propi fotògraf, i que va realitzar durant la Guerra Civil espanyola. Es tracta d'un conjunt d'imatges de gran qualitat artística i rellevància històrica, que Campanyà va guardar en una capsa, on s'hi van estar durant més de setanta anys, fins que la família les va trobar.

El MNAC descobreix 'La capsa vermella' amb les fotografies Antoni Campañà | Marta Orquín

"La capsa vermella"

La família les va trobar en el garatge de casa, a Sant Cugat del Vallès, quan la casa estava a punt de ser enderrocada, dues capses vermelles amb més de 5.000 fotografies inèdites captades durant la Guerra Civil, especialment a la ciutat de Barcelona.

Miliciana a una barricada al carrer Hospital, juliol de 1936. Arxiu Campañà

Miliciana a una barricada al carrer Hospital, juliol de 1936. Arxiu Campañà

Són negatius molt ben conservats d'un dels grans fotògrafs pictorialistes. També s'hi van trobar desenes de positivats d'altres destacats fotògrafs de la guerra com Agustí Centelles o Joan Andreu Puig Farran, amb qui va col·laborar durant i després del confilcte bèl·lic. Aquest conjunt de fotografies suposa una aportació al patrimoni fotogràfic català i situa Campañà com un dels grans noms d'aquesta expressió artística.

Refugiats de Màlaga a l'estadi de Montjuïc, febrer de 1937. Arxiu Campañà

Refugiats de Màlaga a l'estadi de Montjuïc, febrer de 1937. Arxiu Campañà

Fotògraf de contrastos

Campañà es va iniciar molt aviat en la fotografia i es va integrar ràpidament en els corrents estètics de l'avantguarda europea i va utilitzar uns enquadraments atrevits que es van convertir en la seva manera de plasmar la realitat. El fotògraf va mantenir aquesta mirada durant la Guerra Civil, malgrat que la cruesa de la realitat que l'envoltava va fer que la seva fotografia es convertís en més directa i ràpida. Campañà va capturar tot el que veia en un intent de superar el trauma del conflicte a través del visor de la seva càmara. Va obtenir una fotografia complexa, sense autocensura ni concessions a cap causa determinada.

Saqueig de la companyia marítima Cosulich Lloyd Triestina a la Rambla, juliol de 1936. Arxiu Campañà

Saqueig de la companyia marítima Cosulich Lloyd Triestina a la Rambla, juliol de 1936. Arxiu Campañà

Exposició retrospectiva

Aquesta és una exposició retrospectiva que permet conèixer en tota la seva dimensió l'obra del fotògraf Antoni Campañà. La mostra es divideix en tres àmbits: el període pictoralista fins als anys trenta, el de la Guerra Civil i, finalment, la llarga postguerra fins a la maduresa, en la que Campañà es dedica a la fotografia comercial i capta l'auge de l'automobilisme, l'esport o el turisme. L'exposició es podrà veure fins al 18 de juliol.

Llibre amb 350 imatges

Dels 5.000 positius que s'hi van trobar amb fotografies de la Guerra Civil, s'ha elaborat un llibre que recull 350 imatges inèdites, conjuntament amb textos de Plàcid Garcia Planas, Arnau Gonzalez i David Ramos.

Com va explicar el seu fill, Antoni Campañà, a l'Informatiu, les imatges es trobaven al fons del garaig dins de diverses caixes vermelles situades a l'hora dins d'una caixa "tremenda" de fusta. Amb aquestes fotografies, el fotoperiodista retrata les barricades, la gana, la solidaritat i la misèria que es va viure durant els anys que va durar la Guerra Civil.

Amb això, Campañà no busca l'èpica, sinó que "busca fotografiar com gestionen els ciutadans anònims el drama de la Guerra Civil", per la qual cosa destaca la qualitat i l'exepcionalitat de les seves imatges. Possiblement, serà un dels últims fons gràfics d'aquest període que es localitzaran.

Llibre amb 350 fotografies de la Guerra Civil