S'aprova el pla que proporciona ajudes per a comprar vehicles elèctrics
- El Pla MOVES III durarà fins al 2023 i repartirà 400 milions d'euros ampliables a 800 en ajudes directes
- La gestió la tramitaran les CC.AA. i els fabricants aportaran un mínim de 1.000 euros de descompte
- El pla reforça les convocatòries anteriors i augmenta les ajudes directes per a particulars i autònoms
El Consell de Ministres ha aprovat l'atorgament d'ajudes directes per a la compra de vehicles elèctrics o híbrids endollables i la instal·lació d'infraestructures de recàrrega. Ho ha fet en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència que inclou el Programa d'Incentius a la Mobilitat Eficient i Sostenible (MOVES III).
El pressupost deI Pla compta amb una dotació mínima de 400 milions d'euros ampliables a, almenys, 800 milions. Dels 400 milions de partida, 65,6 milions són per a Catalunya, la segona CCAA a rebre més fons. La delegada del Govern a Catalunya, Teresa Cunillera, ha valorat positivament l'aposta del Govern pel medi ambient i la mobilitat sostenible.
De quant són les ajudes del Pla MOVES?
El Pla, que durarà fins al 2023, reforça les convocatòries anteriors i augmenta les ajudes directes per a particulars i autònoms. Finançarà amb fins a:
- 9.000 euros la compra de furgonetes
- 7.000 euros l'adquisició de turismes
- 1.300 euros la compra de motocicletes
Una de les condicions que s'estableixen és que el beneficiari enviï a desballestar un vehicle de més de set anys d'antiguitat. Es tracta de renovar la flota i substituir vehicles antics i contaminants. Si no es desballesta cap vehicle, els ajuts poden arribar als 4.500 euros en cas dels turismes.
Ajudes a les Pimes
Les ajudes per a empreses atorgaran una major quantia a les Pimes i també fomentaran la conversió dels automòbils antincs en ferralla, arribant a repartir fins a 4.000 euros per la compra d'un turisme elèctric i fins a 5.000 per l'adquisició d'una furgoneta.
La conversió en ferralla de vehicles antics no sols és important per a reduir emissions i millorar la seguretat viària, sinó també perquè permet reforçar cadenes de valor en sectors com l'alumini, l'acer o el coure, contribuint a l'economia circular.
Infraestructures de recàrrega
El pla Moves III també preveu ajuts per a la instal·lació d'infraestructures de recàrrega per a particulars, comunicats de propietaris i petites i mitjanes empreses, així com per a punts de càrrega ràpida i ultraràpida.
MOVES III estableix l'obligació que les infraestructures de recàrrega d'accés públic garanteixin la seva operativitat durant almenys cinc anys i que permetin la recàrrega puntual als usuaris de vehicles elèctrics sense necessitat que mediï contracte amb l'operador del punt de recàrrega.
70% del cost per a sectors sense activitat empresarial
Per a particulars, comunitats de propietaris, autònoms i entitats locals que no desenvolupin activitat empresarial les ajudes cobriran el 70% del cost de la instal·lació d'infraestructures de recàrrega de vehicles elèctrics o de les actuacions de preinstal·lació de recàrrega en comunitats de propietaris, sempre que no se superin els límits establerts. El límit màxim d'ajuda que podrà rebre un mateix destinatari al llarg del període de vigència de la convocatòria és l'equivalent a 800.000 euros a l'any.
Per part seva, les empreses podran cobrir el 35% del cost d'infraestructures de recàrrega d'accés públic amb potència major o igual a 50 quilowatts (kW) i el 30% del cost d'infraestructures d'ús privat o públic amb potència inferior a 50 kW, establint-se els mateixos límits. Totes dues quanties es veurien incrementades un 5% i un 10%, respectivament, en cas d'actuacions situades en municipis de menys de 5.000 habitants.
Per a la instal·lació d'infraestructures d'accés públic de potència superior o igual a 50 kW aquestes quanties poden sumar un 10% addicional en actuacions desenvolupades per mitjanes empreses i un 20% addicional si són dutes a terme per petites empreses. Així una petita empresa podria aconseguir el 55% d'ajuda per a la instal·lació d'infraestructura de recàrrega.