Enlaces accesibilidad
Estudi del RACC

Un 38% dels ciclistes no coneix la normativa de circulació urbana

  • El RACC proposarà avui dijous una formació obligatòria específica per als ciclistes
  • El 87% dels enquestats estaria d’acord que s’impartís educació viària a les escoles i instituts
  • Els ciclistes han puntualitzat les mancances de seguretat en la circulació amb bicicleta

Per
Un 38% de ciclistes no coneix les normes de circulació

En l’últim any, la situació derivada de la pandèmia de la COVID-19 ha provocat la caiguda de la mobilitat urbana i ha modificat especialment la que afecta els usuaris de la bicicleta. Així, les dades del “3r Baròmetre RACC del Ciclista Urbà a Barcelona” indiquen que encara hi ha un 38% de ciclistes que admet no conèixer bé aquestes normes malgrat l’augment del coneixement general de la normativa de circulació de bicicletes.

El 38% dels ciclistes admet no tenir coneixement de les normes de circulació | Maite Boada

En aquest estudi del RACC s’ha observat que el volum de ciclistes s’ha reduït en els dies feiners i que la mobilitat amb bici s’ha incrementat sobretot durant els caps de setmana.

Desconeixement de la normativa de circulació

El 38% dels ciclistes admet que no coneix la normativa de circulació de la bicicleta a Barcelona. Tot i ser una xifra lleugerament menor que el 2019 (45%), és encara significativa.

Per això, el RACC ha considerat necessari estudiar la situació de la bici des del punt de vista de l’usuari, amb la intenció d’identificar els aspectes a millorar per a fomentar la formació i el coneixement de les normes de circulació, afavorir la convivència entre els diferents modes de transport i garantir la seguretat de tots. A més, el 87% estaria d’acord que s’impartís educació viària a les escoles i instituts.

Mancances de seguretat en la circulació amb bicicleta

Els enquestats han puntualitzat els reptes que sorgeixen a l’hora de circular per Barcelona amb bicicleta, alguns provocats per la ràpida transformació de la mobilitat per la irrupció del patinet elèctric i altres vehicles de mobilitat. Un 62% dels ciclistes creu, per exemple, que no hi ha prou distància física als carrils bici.

A més, el 36% fan servir auriculars i el 24% utilitza el mòbil quan circulen, malgrat no estar permés, cosa que augmenta el risc d’accidents. Entre els menors de 20 anys, les xifres empitjoren: el 55% fa servir auriculars i el 42%, el mòbil quan van en bicicleta.

D’altra banda, del conjunt dels enquestats, el 12% afirma que actualment es desplaça en bici per evitar possibles contagis. De fet, només el 9% dels ciclistes han començat a utilitzar la bicicleta arran de la COVID-19.

Opinió sobre l’experiència d’ús de la bicicleta

Els enquestats també han puntuat algunes mesures que es podrien implantar a la ciutat per millorar la mobilitat ciclista, com la prohibició de l’aparcament de motos a les voreres situades al costat d’un carril bici en calçada (el 86%). La possibilitat de fer que l’ús del casc sigui obligatori més enllà dels 16 anys i incrementar els aparcaments segurs per a bicis són les següents propostes amb més suport, amb un 84% d’aprovació.