La Moncloa vol que les autovies es paguin amb peatges a partir de 2024
- La ministra Nadia Calviño defensa que pagar per l'ús és el model "més just i europeu"
- La Generalitat aposta per començar per l'anomenada vinyeta, un model de tarifa plana
El dèficit en la conservació de les carreteres de l'Estat arriba als 8.000 milions d'euros. Per revertir la situació, el Govern estudia incorporar peatges a la xarxa d'alta capacitat, autovies i autopistes, de tot el país a partir de 2024.
L'Executiu s'ha fixat aquesta data, 2024, basant-se en l'experiència internacional perquè la mesura ha de ser estudiada, aprovada i aplicada. Un procés que podria suposar implementar el sistema de pagament per ús a la xarxa de carreteres de l'Estat en tres anys.
En un primer moment, el Govern de Pedro Sánchez espera portar a terme una campanya de "conscienciació i sensibilització" sobre els transportistes i la població pel que fa a la necessitat d'executar aquesta mesura. Així i tot, l'ús de peatges a les autovies i autopistes d'Espanya està inclòs en el Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència remès a Brussel·les.
Espanya té una xarxa estatal de 26.466 quilòmetres, dels quals uns 12.000 pertanyen a carreteres d'alta capacitat, amb unes despeses de conservació "creixents" i que "no es possible que siguin assumits de manera directa pels recursos pressupostaris", apunta el document.
Pagament per ús i amb bonificacions
La Moncloa considera que el sistema del pagament per ús "permetria garantir la conservació de la xarxa viària a més de generar incentius cap a la major eficiència en el model de transport" per reduir l'emissió de gasos. A més, justifica que aquestes reformes fiscals busquen incentivar "comportaments més sostenibles i eficients", és a dir, "internalitzar els costos externs lligats a l'impacte ambiental (contaminació, soroll, ocupació de l'espai", congestió o manteniment de les infraestructures).
La proposta del Govern suggereix que el pagament per ús pugui ser "escalable i progressiu" o que hi hagi "reduccions i bonificacions a col·lectius menys afavorits o usuaris habituals".La proposta recollida en el Pla de Recuperació arriba pocs mesos abans de la finalització de les concessions de l'AP-7 entre Tarragona i la frontera i l'AP-2 entre Saragossa i el Vendrell i coincideix amb el debat creixent de com ha ser el model de finançament de les vies d'altes prestacions.
Aquestes i d'altres mesures, que es podrien fer extensibles a totes les carreteres de la xarxa estatal, quedarien recollides en la futura Llei de mobilitat i finançament del Transport, que té com a objectiu principal abordar els reptes de la sostenibilitat, la digitalització i la cohesió social i territorial. La previsió és que en el primer semestre d'aquest any es faci una primera lectura al Consell de Ministeris i que l'aprovació definitiva sigui a la segona meitat del 2023.
Calviño creu que és el model "més just i europeu"
La vicepresidenta segona i ministra d'Afers Econòmics, Nadia Calviño, ha defensat que el model de pagament per ús a les carreteres és "l'europeu" i "el més just des del punt de vista de la distribució en el territori". "Sembla raonable plantejar-se que alguna cosa també paguin els 100.000 vehicles que entren al nostre país cada dia, la meitat dels quals són estrangers", ha dit Calviño aquest dijous en una compareixença a la comissió d'Afers Econòmics del Congrés.
Calviño ha argumentat que el sistema actual, de peatges només a algunes vies d'alguns territoris, genera "enormes desigualtats" i ha afirmat que cal "alinear-se amb el model europeu".
La Generalitat aposta per la tarifa plana, per començar
El conseller de Territori i Sostenibilitat ha acusat el govern espanyol "d'anar tard i malament". Damià Calvet ha reiterat la seva aposta prioritària per l'anomenat model de la 'vinyeta' o tarifa plana. Si més no, de manera transitòria. "L'estat espanyol ha fet com si sentís ploure. Ho ha anat negant, advertíem que seria d'obligat compliment per Europa i al final quan presenten els papers han d'incloure aquest concepte", ha dit.
El conseller ha recordat que els ingressos de la vinyeta anirien destinats a la millora del transport públic, a mantenir els carreteres o a donar subvencions a empreses i persones individuals per renovar les flotes.