Enlaces accesibilidad
Nova normativa DGT

Entra en vigor el límit de 30km/h dins de les ciutats

  • La limitació de velocitat serà de 30 km/h en les vies urbanes d'un sentit de circulació i de 50 km/h en les de dos sentits
  • La probabilitat de morir en cas d'atropellament és d'un 15% si se circula a 30 km/h i augmenta a un 85% a 50 km/h
  • En 2019, el 82% de les 519 persones que van morir en accident en una via urbana van ser usuaris vulnerables

Per
Cafè d'Idees - Rosa Alarcon ens explica quines són les noves limitacions de velocitat a les ciutats

La limitació de la velocitat a 30 km/h en les vies urbanes d'un únic sentit de circulació ja ha entrat en vigor. És una mesura que afectarà a entre un 60% i un 70% dels carrers d'Espanya i que té com a objectiu fer ciutats més humanes, saludables i segures.

A més, el límit de velocitat en nuclis urbans és, a partir d'ara, de 20 km/h en vies que disposin de plataforma única de calçada i vorera i 50 km/h en les de dues o més carrils per sentit.

Així es contempla en la modificació del Reglament de Circulació, aprovat el passat 10 de novembre, en el qual es va establir un termini de sis mesos per a la seva entrada en vigor per a donar temps al fet que els ciutadans coneguessin els canvis i als ajuntaments a adaptar-se.

"Ciutats 30"

Segons la Direcció General de Trànsit (DGT), els nous límits de velocitat pretenen, fonamentalment, calmar el trànsit, encara que també portaran a una reducció del soroll i de la contaminació, aconseguir ciutats més habitables i garantir una convivència segura entre els vehicles i els usuaris vulnerables (vianants, bicicletes, motocicletes i ciclomotors).

Limitació de 30 km/h en les vies urbanes d'un únic sentit

Limitació de 30 km/h en les vies urbanes d'un únic sentit

Aquest canvi normatiu respon a una demanda dels ajuntaments. De fet, molts d'ells ja han apostat per convertir-se en "ciutats 30", però ara s'aplicarà a tots els municipis d'Espanya.

La velocitat 30 en les vies urbanes amb un sol carril per sentit garanteix poder reaccionar si apareix un vianant, una bicicleta o si algú obre la porta d'un cotxe de manera imprevista, segons la DGT.

Diversos estudis constaten que la probabilitat de morir en cas d'atropellament és d'un 15% si se circula a 30 km/h i augmenta a un 85% a 50 km/h.

En 2019, la sinistralitat en les vies interurbanes es va reduir el 6% mentre que es va incrementar en la mateixa proporció a les ciutats.

Aquest any, el 82% de les 519 persones que van morir en accident en una via urbana van ser usuaris vulnerables, és a dir, vianants, ciclistes i motoristes.