Acord entre Estat i Generalitat per l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona
- El desbloqueig dels 1.700 milions d’euros permetrà l’allargament de la tercera pista
- L’entesa preveu la construcció d’estacions d’AVE als aeroports de Girona i Reus
El Ministeri de Transports i la Generalitat arriben a un acord per a l'ampliació de l'aeroport del Prat mitjançant l'allargament de la tercera pista i la construcció d'una terminal satèl·lit. La ministra de Política Territorial, Isabel Rodríguez i el vicepresident del govern català, Jordi Puignerò, han tancat l’entesa en una reunió previa a la Comissió
Desbloqueig de 1.700 milions
Rodríguez ha confirmat que l'ampliació suposarà una inversió de 1.700 milions d'euros i ha qualificat l'acord de "grandíssima notícia" perquè permetrà que l'aeroport es converteixi en un 'hub' intercontinental. L'acord arriba després de mesos de debat i actes a favor i en contra del projecte.
Ampliació polèmica
L'ampliació de l'aeroport ha generat una gran polèmica. La secunden les organitzacions empresarials, com Foment del Treball o el Cercle d'Economia, mentre que els ecologistes es mostren en contra pel seu impacte ambiental, ja que suposaria eliminar part de la llacuna protegida pròxima de la Ricarda.
No es detallen els metres d'ampliació de la tercera pista
L'acord de les dues institucions planteja ampliar la pista que afectarà aquesta llacuna, encara que Puigneró no ha aclarit quants metres suposarà aquesta ampliació. Entre el Govern hi ha diferències: mentre que Pere Aragonès no s'ha mostrat clarament a favor i ha preferit confiar en el resultat de les negociacions amb el Govern i Aena, sí l'ha fet Puigneró. De la seva banda, l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau ha apostat per millorar les infraestructures de l'aeroport sense ampliar-lo, per a així evitar el consegüent augment d'emissions.
Conexió per Ave amb Girona i Reus
La Generalitat també ha informat que es construiran estacions d'alta velocitat en els aeroports de Reus i Girona per a poder-los connectar amb el de Barcelona. En la reunió han participat el vicepresident català, Jordi Puigneró, la ministra de Transports, Raquel Sánchez, i el president d'Aena, Maurici Lucena.
En la roda de premsa després de la reunió, el vicepresident català ha anunciat que l'ampliació només tirarà endavant "si té el vistiplau de la Comissió Europea" i ha defensat que el projecte busca "fer l'aeroport molt més sostenible", una cosa en la qual ha insistit també Rodríguez.
Impacte econòmic
La ministra portaveu també ha subratllat que suposarà la creació de 83.000 llocs de treball directes i 365.000 en total. La inversió per a les obres suposarà una inversió de 1.700 milions d'euros, que seran incloses en el DORA, que el Consell de Ministres té previst aprovar al setembre.
L'acord arriba després de mesos de debat des que el president d'Aena, Maurici Lucena, demanés a la Generalitat que es pronunciés aquest estiu si apostava no per a l'ampliació de la infraestructura, amb l'objectiu de convertir-lo en un 'hub' intercontinental i millorar les connexions directes amb les principals capitals del planeta. La proposta, però, suposa la invasió d'un espai protegit mediambientalment, que Aena haurà de compensar.