Enlaces accesibilidad
Entra en vigor

La Llei Rider transforma el model laboral de les grans plataformes

Per
Entra en vigor la nova Llei Rider per acabar amb els falsos autònoms

L'anomenada "Llei Rider" entra en vigor aquest dijous una vegada complerts els tres mesos de termini atorgats a les empreses del sector per a adaptar-se a la normativa. Pretén acabar amb l'ús de falsos autònoms com a repartidors obligant a contractar-los com a assalariats.

La Llei Rider transforma el model laboral de les grans plataformes.

Deliveroo deixa Espanya

L'entrada en vigor de la Llei Rider ha modificat el model laboral de les grans plataformes de repartiment, que les últimes setmanes han accelerat la seva transformació per donar compliment a una normativa que exigeix que els repartidors siguin assalariats i no autònoms.

El més afectat pel canvi normatiu ha sigut Deliveroo, que ha anunciat que deixa d'operar a Espanya. Per la llei Rider, i per la forta competència de Glovo i Ubereats. Precisament Glovo aposta per un model mixt, amb uns dos mil repartidors assalariats i la resta, uns vuit mil, seguiran sent autònoms, però segons la plataforma, disposaran d'una independència que abans no tenien.

UberEats segueix amb subcontractes

Un model que Glovo qualifica d'inèdit, però que les autoritats laborals vigilaran d’aprop, com explica el secretari de Treball, Enric Vinaixa. L'altre gegant, UberEats, aposta per un sistema de flotes amb subcontractes, com el model de les VTC i Cabify, un model que des de Comissions Obreres, Carmen Juares, considera fraudulent.

Per la seva banda, Just Eat fa ús dels serveis d'Empreses de Treball Temporal per contractar repartidors, però ja ha començat a negociar amb UGT i CCOO el que seria el primer conveni Rider de l'Estat.

Presentat al març

El text va ser consensuat pel Ministeri de Treball i Economia Social amb sindicats i patronal i es va presentar en societat a mitjan març, encara que fins a maig no va ser aprovat pel Consell de Ministres. La "Llei Rider" és en realitat una disposició addicional en l'Estatut dels Treballadors que recull la "presumpció de laboralidad" en l'àmbit de les plataformes digitals de repartiment.

Treball ha defensat que el canvi adapta la legislació a les sentències del Tribunal Suprem, que ha condemnat a diverses d'aquestes empreses per considerar que van utilitzar a falsos autònoms com a repartidors.

Les associacions de repartidors pro-autònoms -que han convocat diverses protestes contra la "Llei Rider" en els últims mesos- han advertit que la regulació implicarà més precarietat per als qui treballin en flotes com a assalariats amb contractes temporals.