Enlaces accesibilidad
Educació especial

El Síndic demana un tancament progressiu dels centres d'educació especial per "un model més inclusiu"

  • Defensa que calen més "recursos i formació" per reubicar com a mínim un 70% de l'alumnat en escoles ordinàries
  • L'informe 'L'educació inclusiva a Catalunya' analitza els principals dèficits estructurals detectats dins el sistema

Per
El Síndic demana un tancament progressiu dels centres d'educació especial

El Síndic de Greuges demana un tancament progressiu i una transformació dels centres d'educació especial per aplicar "un model més inclusiu" a Catalunya. Aquest dimarts ha fet públic un informe - elaborat en el marc del Pacte contra la segregació escolar - on defensa que calen més "recursos i formació" per reubicar com a mínim un 70% de l'alumnat amb necessitats educatives especials en escoles ordinàries.  Tot plegat, creu, s'ha d'acompanyar d'un "canvi de paradigma cultural", ja que encara existeix una resistència "important" per part de les famílies de diversos alumnes que consideren que un centre convencional no els proporcionarà una atenció especialitzada que sigui "suficient".

'L'educació inclusiva a Catalunya'

L'informe porta per nom 'L'educació inclusiva a Catalunya' i analitza els principals dèficits estructurals detectats dins el sistema. Entre aquests hi ha la insuficiència de recursos (sobretot personals) per a l'atenció educativa de l'alumnat amb necessitats especials. És el cas, per exemple, de la saturació i manca d'intervenció dels equips d'assessorament i orientació psicopedagògica (EAP), el desplegament del suport intensiu escolarització inclusiva (SIEI), així com la insuficiència de personal d'atenció educativa als centres.

Aquest, però, no és l'únic obstacle. El document subratlla que tot i disposar de més recursos, cal un canvi cultural de paradigma en la pràctica professional per a l'aplicació del model d'educació inclusiva. Recorda que una part important del professorat encara continua considerant que l'educació inclusiva afecta només l’alumnat amb necessitats especials, que la seva atenció és responsabilitat principal del personal de suport i que la inclusió depèn fonamentalment de la provisió d'aquests suports específics addicionals, sense la necessitat de modificar la mateixa pràctica professional i la dinàmica de funcionament de l'aula.

Resistència d'algunes famílies

Per altre costat, hi ha una resistència important d'una part de les famílies a escolaritzar els seus infants en centres ordinaris perquè consideren que no els proporcionaran una atenció especialitzada suficient. Durant els darrers anys, i segons mostren dades del document, la xifra de l'alumnat que es troba en centres d'educació especial s'ha mantingut força estable, concretament amb unes 7.000 persones, amb una lleugera tendència a incrementar-se.

Una proposta de full de ruta

Per tal de revertir la situació actual i posar en marxa un nou model, l'informe incideix en la necessitat de disposar d'un programa de formació de personal i de suport dels centres destinat a tots els actors implicats per compartir el marc teòric i les pràctiques associades. També sosté que calen comissions territorials, així com un pla general que posi sobre la taula el tancament i transformació dels centres d'educació especials.

Com que el tancament no afectaria un 100% dels recursos, s'hauria de posar en marxa un protocol amb criteris per a l'assignació, així com una comissió específica de valoració tècnicament qualificada per a l'admissió a aquests centres.