Automobile, des del 1968 l'únic Saló de l'Automòbil de l'estat reconegut internacionalment
- L'actual Automobile i l'anterior Saló de l'Automòbil és l'única fira del motor d'Espanya reconeguda oficialment
- El 1968, l'Organització Internacional de Constructor d'Automòbils, va reconèixer l'impuls empresarial i del públic
- Aquesta exposició ha il·lusionat generacions i les càmeres de TVE Catalunya ho han registrat per a la història
L'any 1968 va ser un clau per a Fira de Barcelona. El Saló de l'Automòbil va rebre un fort impuls perquè l'Organització Internacional de Constructors d'Automòbils (OICA) va reconèixer oficialment l'exposició. Fins llavors, havia estat una part més de la Fira de Mostres de Barcelona, el sector de motor. El 1968, l'exposició, que celebrava la desena edició, es va preparar amb la mateixa cura però encara amb més entusiasme.
Impuls internacional per a l'actual Automobile
Mentre Europa mirava el Maig francès i Raimon cantava en places plenes, els estudiants es manifestaven, la policia els perseguia i els obrers treballaven un munt d'hores i també dissabte, l'indústria de l'automòbil maldava per fer-se un lloc en l'espai comercial que s'expandia amb força arreu del món. El reconeixement va arribar des de París, seu de l'OICA i actualment el Saló de l'Automòbil, ara Automobile Barcelona, és encara l'únic d'Espanya en ser-ne membre.
L'OICA es presenta com una organització de fabricants de cotxes que mitjançant l'automoció mira de 'conectar persones, productes i serveis per millorar la qualitat de vida i la mobilitat sostenible'. Actualment es mostren compromesos amb la innovació tecnològica en seguretat, medi ambient eficiència de combustible i l'harmonia global. Quan el 1968 entrà en joc al Saló de l'Automòbil de Fira de Barcelona, de factors com el canvi climàtic o la globalització ni se'n parlava i el que es perseguia era posar sobre l'asfalt tot el que sortia de les fàbriques i cadenes de muntatge.
Aquesta mostra de vehicles ens ha fet bons coneixedors de cilindrades, comandaments, caixes de canvis, tipus de combustió, de l'aerodinàmica o la capacitat de represa. L'any 2019 el Saló va fer 100 anys, una fita que poques mostres aconsegueixen, i va reunir a Montjuïc models històrics. No hi va faltar ni el SEAT Toledo Elèctric que es va estrenar durant els Jocs Olímpics del 1992 a Barcelona. Hi vam veure motos de fabricació catalana i un cotxe mític, el Ford T.
Al contrari del que es pensa, els primers cotxes elèctrics són molt antics: els primers prototips van aparèixer el 1830. Però els productors de petroli els van guanyar la batalla. Ara, a Automobile Barcelona 2021, totes les marques ofereixen el motor de zero emissions contaminants.
'Torna la il·lusió' és el lema d'aquesta mostra dels fabricants d'automòbils que ens acosta al desig de conduir màquines cada cop més intel·ligents, intuïtives i per sort, més segures i menys contaminants.