Com demanar hora al CAP a partir d'ara
- El Servei Català de Salut vol recuperar la presencialitat de les consultes als CAP
- El nou disseny vol combinar l'atenció digital i la presencial
Nou sistema d'atenció als centres d'atenció primària (CAP) de Catalunya. El Servei Català de Salut posarà en marxa les setmanes vinents una manera nova d’organitzar l'activitat al voltant dels CAP de les persones que en requereixin. Més presencialitat, un gestor de cada CAP per cada ciutadà i gestionar les consultes de manera telemàtica.
Una de les noves mesures que es posaran en marxa pretén descarregar la feina administrativa del personal estrictament sanitari. En concret, les infermeres i metgesses tindran més temps per atendre els pacients perquè dels tràmits burocràtics s'encarregarà el personal administratiu. Cada ciutadà tindrà assignada una treballadora administrativa per gestionar receptes, informes o d'altres gestions.
"El pacient podrà entrar, la web l'oferirà els motius de consulta que ell necessiti i la mateixa web dirigirà cap al professional més adequat", detalla la responsable atenció al ciutadà del CAP de Les Corts, la Sonia Villegas.
Els CAP han estat, sobretot, des de la segons onada, un dels òrgans que més han patit la pandèmia de la covid-19. A més d'encarregar-se de l'atenció més urgent des de la segona ona de contagis a Catalunya i la realització de proves PCR dels nous contagis, després van haver de gestionar la posada en marxa de la vacunació.
Molts pacients tenen la sensació que els han tancat les portes del CAP, com és el cas dels usuaris més grans. Arran de la priorització de la posada en marxa de l'atenció i assistència digital, telemàtiques o telefòniques per les consultes, són els que més han patit la manca de presencialitat. "Esperem que millori, almenys el servei, però el que hem tingut fins ara és fatal".
Presencialitat per qui necessiti un metge
El departament de Salut de la Generalitat ha previst que els CAP recuperin l’assistència presencial, però serà pels casos que realment calgui un professional de la medicina. Antoni Sisó, metge de família assegura que aproximadament un 30% de l’activitat del metge de família que estan relacionades amb burocràcia: "Per tant, hem d’extreure aquesta activitat fora perquè la pugui fer un administratiu que serà referència d’aquest ciutadà".
Quan el pacient demani cita haurà d’explicar el motiu per valorar si passa per consulta o per recepció aquest canvi ha de servir per reorganitzar el servei davant la manca crònica de professionals sanitaris.