La importància de detectar els trastorns de neurodesenvolupament per evitar el fracàs escolar
- No detectar la dislèxia pot implicar rendir fins a 5 vegades menys en totes les assignatures
- El 18,3% dels estudiants presenta algun tipus de trastorn i el 66% no està diagnosticat
Els trastorns del neurodesenvolupament que afecten el rendiment escolar, com la dislèxia i el TDAH, estan infradiagnosticats. Són les primeres conclusions d'un estudi preliminar de Vall d'Hebron i Sant Joan de Déu que alerta de la importància de detectar-los aviat per evitar el fracàs escolar.
Un 18% dels estudiants presenta algun trastorn
Durant 10 anys, el servei de psiquiatria dels hospitals ha fet seguiment a quasi 7.000 alumnes d'entre 5 i 17 anys en 28 centres educatius de Catalunya per oferir tractament als infants afectats. Segons la mostra, el 18,3% dels estudiants presenta algun tipus de trastorn. D'ells, el 66% no havia estat diagnosticat abans.
No detectar la dislèxia, per exemple, pot implicar rendir fins a 5 vegades menys en totes les assignatures.
Falta de recursos
El Juanma té 4 filles i a la petita, que ara té 12 anys, en fa 2 que li van diagnosticar TDAH. I aquesta és la queixa de les famílies i entitats: l'escola ordinària no té eines per tractar aquests alumnes i la sanitat pública no costeja els tractaments.
Miquel Casas, excap del servei de psiquiatria del Vall d'Hebron i coautor de l'estudi 'Els factors psicobiològics que influeixen en el fracàs escolar', considera que es deu a la falta de recursos en els mateixos centres educatius i en els serveis d'atenció primària dels centres de salut, en els quals l'únic trastorn del neurodesenvolupament que es tracta és el TDAH (Trastorn per Dèficit d'Atenció i Hiperactivitat), per al qual en moltes ocasions es prescriu medicació.