Enlaces accesibilidad
Medi ambient

Augmenta el trànsit a Barcelona i empitjora la qualitat de l'aire a la ciutat

Per
El trànsit privat ja ha recuperat a Barcelona els nivells prepandèmics i fa empitjorar la qualitat de l'aire

És un dels indicadors de sostenibilitat de l’ajuntament de Barcelona: la qualitat de l’aire. Sotmès a les regulacions europees i els indicadors de les Nacions Unides, en termes generals a la ciutat de Barcelona, la qualitat ambiental de l’aire i l’impacte a la nostra salut, no va pel bon camí.

El trànsit privat ja ha recuperat a Barcelona els nivells prepandèmics i la contaminació torna a superar els 40 µg/m3. Enguany, a l'estació de l'Eixample és on es registren els valors més alts: la mitjana ha fregat els 47. Caldrà estar atents a com evoluciona en els mesos vinents la mobilitat global de la ciutat, si es recupera l'ús del transport públic o si s'acaba superant el nivell de trànsit privat del 2019.

Les dades recollides de les estacions de mesura de contaminats de la ciutat de Barcelona abans del 2020 empitjoraven les previsions. Tot i que les concentracions mitjanes de diòxid de nitrogen (NO2) han millorat l’últim any abans de la pandèmia, les de les partícules en suspensió (PM10 i PM2,5) a l’aire, van empitjorar respecte del 2018.

La concentració mitjana anual de diòxid de nitrogen (NO2) en l’aire de la ciutat va ser de 35,8 µg/m3. Tot just abans de l'arribada del coronavirus, a les estacions de l’Eixample i Gràcia - Sant Gervasi es van superar el límit anual de protecció de la salut de 40 µg/m3 que estableix la Directiva 2008/50/CE i el Reial decret 102/2011, i el nivell guia de l’OMS.

Aquell mateix any, les estacions de l’Eixample, Gràcia-Sant Gervasi i Ciutadella es va superar puntualment el valor màxim horari (200 µg/m3) que marca l’OMS. Tot i això, els valors de NO2

Els pitjors valors que es registren són els de les partícules en suspensió, les PM10 i les de PM102,5 En 2019, la concentració mitjana anual de partícules en suspensió de diàmetre inferior a 10 micres (PM10) en l’aire de la ciutat és de 26,7 µg/ m3. D’aquesta manera, en totes les estacions se’n van superar els nivells guia de l’OMS, però es va complir el valor límit anual establert per la Unió Europea que són menys restrictius (40 µg/m3).

Una situació semblant va passar amb un altre contaminant, les partícules de PM2,5: es van superar els llindars de l'OMS (10 µg/m3), però sempre se’n van mantenir per sota dels recomanats per la UE (25 µg/m3). Les estacions urbanes amb valors mitjans més elevats de partícules en suspensió de diàmetre inferior a 2,5 micres (PM2,5) van ser les de l’Eixample, Plaça Universitat i Poblenou.

Si s'observa el gràfic en conjunt des del 2013, els nivells anuals d’aquests contaminants a la ciutat es mantenen.

Cada microgram menys de contaminació són vides salvades

Des dels organismes internacionals ja alerten de què respirar aquest aire contaminat té un impacte en la nostra salut i té un impacte nociu en la qualitat de vida.

No només menys vides, sinó menys malalties

El físic i doctor en ciències ambientals, Miquel Ortega, considera que va més enllà de reduir les morts: "No només menys vides, sinó menys malalties. Perquè la contaminació té efectes sobre l’asma, té impactes sobre el desenvolupament infantil, té impactes sobre la qualitat de vida en general. Per tant, aquí ens juguem la salut, en un sentit integral de mortalitat i qualitat de vida".

Els experts insisteixen que la contaminació de l'aire ens està matant i que si es complissin els nivells recomanats per l'OMS en qualitat de l'aire, salvaríem 7 milions de vides l'any, un miler a Barcelona.

La contaminació de l'aire ha contribuït a fer-nos més vulnerables a un virus respiratori

La directora del Departament de Salut Pública de l'OMS, Maria Neira considera que la mala qualitat de l'aire ens ha fet més vulnerables: "Anem cap als 5 milions de morts per covid en gairebé dos anys, la contaminació de l'aire és 7 milions a l'any. És clar que la contaminació de l'aire ha contribuït a fer-nos més vulnerables a un virus respiratori".

Ja fa prop d'un any que no es convoca la Taula contra la Contaminació de l'Aire de Barcelona.

Els experts dubten de l'eficàcia del nou túnel de Glòries

A Barcelona, l'entrada en funcionament, dissabte vinent, del túnel de Glòries eliminarà de la superfície de la plaça 35.000 cotxes de sortida de la ciutat en direcció maresme. El trànsit soterrat es distribuirà per 2 carrils per vehicles privats i un d'exclusiu per bus i taxi. Tot i això, cada dia passen per Glòries uns 78.000 vehicles per entrar a la ciutat. Per això, els experts en mobilitat creuen el soterrament no millorarà la congestió de trànsit.

Els experts en mobilitat dubten de que el soterrament del túnel de Glòries millori la congestió de trànsit

Els vehicles que no passin pel túnel hauran de vorejar les Glòries pels carrers del votant. A principis de l'any vinent s'obrirà també el túnel d'entrada.