Enlaces accesibilidad
Barcelona

El Metro arriba a la zona no residencial de la Zona Franca

  • Inaugurades tres noves estacions de l'L10: Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i Zal/Riu Vell
  • És la quarta ampliació de la línia que ja disposa d'onze estacions
  • La xarxa de Metro arriba als 125 quilòmetres d'extensió, 36 dels quals automatitzats, i compta amb 164 estacions

Per
Barcelona estrena tres estacions de metro a la Zona Franca

La línia L10 Sud del Metro de Barcelona compta amb tres noves estacions, Port Comercial/La Factoria, Ecoparc i Zal/Riu Vell, i amplia d'aquesta manera a onze les parades de què disposa. Les tres noves estacions han suposat una inversió de 120 milions d'euros, i s'han construït en superfície sobre un viaducte que transcorre pel centre del carrer A del polígon industrial, fins ara utilitzat com a ramal tècnic perquè els trens entrin i surtin de la base de manteniment, al taller de la ZAL.

El viaducte per on circulen els trens de l'L10 Sud al tram final de la línia | ACN

El viaducte per on circulen els trens de l'L10 Sud al tram final de la línia | ACN

Port Comercial/La Factoria és a l'altura del carrer 27, molt a prop de la Capitania Marítima de Barcelona i de diversos concessionaris d'automòbils.L'estació Ecoparc se situa entre els carrers 3 i 4, davant de la cotxera d'autobusos de TMB de la Zona Franca, als voltants de l'Ecoparc de Barcelona i de diverses empreses de logística. I la parada de ZAL/Riu Vell és al costat del taller central de manteniment de l'L9/10 Sud de Metro.

Les tres estacions tenen un horari diferenciat del bàsic de la xarxa de Metro. Obriran cada dia de 5.00 hores a 00.00 hores, igual que les de Mas Blau, Mercabarna i Parc Logístic de l'L9 Sud, i totes tenen en comú que donaran servei fonamentalment a persones que es desplacin a la zona per treballar, ja que al voltant no hi ha cap àrea residencial. La previsió és que registrin cada any prop d'un milió de viatges.

La inauguració de les noves parades ha anat a càrrec del vicepresident de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Jordi Puigneró, i la tercera tinenta d'alcalde de Barcelona, ​​Laia Bonet. Puigneró ha aprofitat per tornar a reclamar al govern espanyol un traspàs efectiu del servei de Rodalies. “No va de colors polítics, sinó de models de gestió”, ha dit. El vicepresident i conseller de Territori creu que sempre serà millor una gestió “des de la proximitat”, i ha elogiat el model de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB).

El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, i la tinenta d'alcalde, Laia Bonet, inauguren tres estacions de l'L10 Sud | MARIA G.COLL

El vicepresident de la Generalitat, Jordi Puigneró, i la tinenta d'alcalde, Laia Bonet, inauguren tres estacions de l'L10 Sud | MARIA G.COLL

Quarta ampliació

Es tracta de la quarta ampliació de l'L10 Sud, que es va obrir inicialment amb cinc estacions (de Foc a Collblanc) el 2018. Un any després s'hi va afegir la de Provençana i la de la Ciutat de la Justícia, i el 2020 va entrar en servei la prolongació fins a la Zona Franca, ja al viaducte del carrer A. Les tres noves estacions inaugurades aquest cap de setmana estava previst posar-les en marxa fa 6 mesos, però finalment es va decidir posposar per l’allargament del període de proves preliminars per assegurar el correcte funcionament dels trens. Ara queda pendent de posar en funcionament una altra estació, la de Motors, que en principi hauria d'estar llesta el 2026.

Plànol metro L9/L10

Plànol metro L9/L10 TMB

De les 11 estacions que passa a tenir la línia, tres són compartides amb l'L9 Sud: Can Tries/Gornal, Torrassa i Collblanc, i amb la prolongació fins a ZAL/Riu Vell, l'L10 Sud passa a tenir 8,5 quilòmetres de longitud. El conjunt de la xarxa de Metro guanya també extensió. S'amplia fins als 124,7 quilòmetres i arriba a les 164 estacions. Uns 36 quilòmetres de la xarxa disposen d'un sistema de funcionament automàtic sense conductor, com és el cas de l'L10 Sud.