El peatge urbà guanya força: els experts el recomanen per reduir el trànsit
- La Generalitat congelarà les tarifes del transport públic l'any vinent com a solució per reduir emissions
- A Barcelona, continua sobre la taula la fórmula establir un peatge urbà d'accés a l'àrea metropolitana
Recta final de la cimera del clima de Glasgow, la COP26, que hauria de consensuar un compromís dels estats per reduir les emissions. A Catalunya, la Generalitat ha anunciat que es congelaran les tarifes del transport públic per l'any vinent. Mentrestant, continua sobre la taula la fórmula establir un peatge urbà d'accés a l'àrea de Barcelona.
Entre les propostes que els experts han fet arribar a l'administració, hi ha la de crear un peatge urbà en la mateixa àrea de la Zona de Baixa Emissions, és a dir, a Barcelona i els municipis veïns.
Els experts, a favor
Investigadors de la Universitat Rovira i Virgili conclouen que baixaria més la contaminació i els col·lapses que les restriccions actuals de vehicles antics. Calculen que les mesures vigents avui dia fan perdre l'equivalent a 14 dies laborables a Barcelona i 175 milions d'euros l'any. Per això, proposen un peatge com a molt de 2 euros en hores punta.
“La recaptació de peatge es dedica a millorar el transport públic“
"Aquest import baix d'alguna manera es compensa per l'estalvi en gasolina a conseqüència de l'eliminació dels embussos. (...) La recaptació de peatge es dedica a millorar el transport públic, o subvencionar el transport públic o millorar l'abonament estàndard que aquí seria la T-casual", suggereix Ricardo Flores, d'ESADE-UOC.
Un estudi de l'Institut d'estudis ambientals del CSIC conclou que en ciutat com Milà i Estocolm el peatge ha baixat un 35% de trànsit. Han recomanat aquesta mesura a les administracions amb altres com més transport públic i aparcaments als municipis del voltant. Amb compensacions pels vehicles amb més ocupants,
"Si tenen més de 3 ocupants que no paguin. És una de les poques mesures que és capaç de pers i de disminuir dràsticament el volum de trànsit", afirma Xavier Querol, Investigador CSIC.
El sector econòmic, en contra
Les propostes alarmen a alguns sectors econòmics com la iniciativa que engloba diversos comerços de la ciutat, Barcelona Oberta. El seu president, Gabriel Jené, considera que no és el millor moment: "No podem mesures restrictives, no podem posar nous impostos i noves contribucions que només fan que crear frens i menys en un moment de recuperació".
“Només fan que crear frens i menys en un moment de recuperació“
D'altres creuen que un peatge beneficiaria la ciutat tal com sosté el director general de Barcelona Global, Mateu Hernández: "La majoria de ciutats potents del món com Barcelona tenen peatges no només per regular sinó per finançar el transport públic". I conclou: "Com més temps passi perquè aquests temps s'abordin de manera metropolitana més congestió i més contaminació".
Més de 500.000 de cotxes entren cada dia a Barcelona des d’altres poblacions.