Enlaces accesibilidad
Mobilitat

La reforma de la Via Laietana començarà el març de 2022

  • L’objectiu del projecte és destinar més espai al vianant i la bicicleta
  • Es preveu que les obres durin onze mesos
  • La reforma costarà prop de 33 milions d’euros

Per
La remodelació de Via Laietana prioritzarà la mobilitat dels vianants
La remodelació de Via Laietana prioritzarà la mobilitat dels vianants

L’Ajuntament de Barcelona dona llum verda al procés de reforma de la Via Laietana. Les obres s’iniciaran el març del 2022 i es duran a terme en dues fases. Primer, es renovarà les xarxes de serveis i començaran les obres al tram entre la plaça d’Urquinaona i la d’Antoni Maura. Aquesta plaça serà l’inici del segon tram de les obres, que arribaran fins a Idrissa Diallo, l’antiga plaça Antonio López.

El pressupost total del projecte és de 32,9 milions d’euros, 16,8 milions pel primer tram i 16,1 pel segon. Segons les previsions de l’Ajuntament, el procés de reforma s’allargarà fins als primers mesos de 2023 i s’estima que durarà onze mesos.

Com afectaran les obres a la mobilitat

El principal objectiu de la reforma de la Via Laietana és fer-la més amable als vianants i destinar un major espai a la bicicleta, al verd i a la mobilitat sostenible. L’Ajuntament de Barcelona també preveu donar un impuls als comerços locals. Un cop finalitzades les obres, els vehicles privats només podran travessar tota la Via Laietana en sentit baixada, és a dir, en direcció mar, i a una velocitat màxima de 30 Km/h. Busos, taxis i bicicletes compartiran un carril en aquesta direcció.

Pel que fa al trànsit direcció Urquinaona, hi haurà un únic carril habilitat exclusivament per a busos, taxis i vehicles privats dels veïns de Via Laietana i la Barceloneta. Les bicicletes disposaran d’un carril bici segregat del trànsit.

Prioritat al vianant

Per fer el carrer més accessible als vianants s’ampliarà l’amplada de les voreres. Actualment, l’espai destinat als vianants va dels 2,6 als 3,5 metres. Un cop finalitzades les obres, es preveu que les voreres s’ampliïn fins als 4,05 metres.

A part, el Mercat de Santa Caterina i la catedral de Barcelona s’uniran a través de la plaça Antoni Maura. Tanmateix, es generaran noves places als encreuaments amb els principals eixos de Ciutat Vella.

Valoracions del projecte

La tinent d’alcalde d’urbanisme, Janet Sanz, ha valorat com una “gran notícia” que s’hagi assolit el pacte per la remodelació de Via Laietana.  Considera de gran importància aquest projecte per “continuar ampliant el nou model de mobilitat del segle XXI”. Un altre dels objectius és arribar a un acord per fer possible la reforma de les Rambles.

D’altra banda, el portaveu d’ERC, Jordi Coronas es considera “moderadament satisfet” amb el projecte tot i que assegura que haurien anat més enllà. El projecte ha estat criticat per Francina Vila, de JuntsxCat, que s’ha mostrat preocupada per com pot afectar la redirecció del trànsit a altres carrers dels vehicles que actualment circulen per Via Laietana. Altres grups que s’han mostrat crítics amb la reforma són Ciutadans i el PP, tot i que no discuteixen la necessitat de fer la via pública més amable per a la ciutadania, els preocupa quins efectes pot tenir en l’aspecte econòmic.