Jordi Solsona: "El Gargar Festival neix de la por a desaparèixer"
- Un any més Penelles acull el Gargar Festival que omple de grafitis i murals el poble
- Òscar Dalmau entrevista a Jordi Solsona, director del festival
- Recupera aquest episodi d'Helvètica dedicat a l'art urbà
A Catalunya, hi ha molts pobles petits que pateixen pel relleu generacional. Són pobles que viuen amb la por que les seves cases quedin, a poc a poc, deshabitades. Però, a Penelles, a la Noguera, fa uns anys va néixer una festa artística que ha volgut posar fre a aquesta problemàtica: el Gargar Festival. Amb artistes d'arreu del món, al llarg de les seves edicions ha farcit els seus carrers de murals i grafitis. Avui dia, és tot un museu d'art urbà a l'aire lliure. I és que, contràriament al que pots pensar, els grafitis no només són cosa de ciutats...
Jordi Solsona, director del festival, explica tots els detalls d'aquesta necessitat feta art en el capítol d'HelvèticaHelvètica dedicat a l'art urbà. El projecte va començar el 2016 amb aquesta reivindicació latent en molts pobles: la por a desaparèixer. "A partir d'aquí, vam buscar crear un festival que fes un gir de 180 graus a la situació i que aportés autoestima a la gent del poble", explica Solsona. És així com van donar amb la idea del Gargar Festival i amb la creació de noves possibilitats perquè la gent jove es quedi al poble i no marxi cap a les ciutats. Tal com acostuma a passar a tot el territori.
El Gargar Festival convida grafiters locals, nacionals i internacionals. I una de les petjades artístiques que ha deixat a Penelles és aquest mural que pots veure sobre aquestes línies. Està firmat per l'artista Sabotaje al montaje i cobreix una façana buida on va prendre vida un retrat d'en Lotato, acomodador del cinema de Penelles.
Interiors de colors
Encara que els carrers del poble siguin una paleta de colors, hi ha artistes que també han intervingut en interiors, com és el cas de l'església. El director explica que "el seu interior estava molt deteriorat i per renovar-lo i donar-li una altra vida van parlar amb l'ajuntament i el bisbat". Buscaven un artista que fos capaç de transformar l'església, però, alhora, proposar un disseny amable i amb què els veïns que van a missa se sentissin còmodes. L'artista buscat: Berni Puig.
La seva proposta és abstracta i tota una referència a Penelles. I és que si busques el poble a Google Maps i el mires des de dalt, veuràs una geometria de colors i formes de cases i terrenys. Un goig pel poble! "Quan els veïns ho van veure per primera vegada, es van sentir molt seva l'església".
Coincidències artístiques
En la seva edició. Gargar Festival també va contractar els serveis d'un estudi de disseny i el resultat va ser una guineu elaborada amb rajoles. Darrere d'aquest mural s'amaga una història curiosa, sentimental i sorprenent. El lloc on se situa és un cobert que està al costat d'una granja; racó que la gent del poble va utilitzar durant la guerra civil per amagar-s'hi. Doncs, coincidentment, en Jordi Solsona explica que la gent que s'hi amagava sempre veia una guineu pul·lulant pel terreny. Fa posar la pell de gallina pensar que aquest estudi va proposar una guineu sense tenir coneixement de la història!
L'art mai deixarà de sorprendre'ns.