Enlaces accesibilidad
Crisi laboral

La xinesa GWM renuncia a fabricar a les plantes de Nissan

  • Great Wall Motors confirma per carta que es retira del procés de reindustrialització
  • Els treballadors pararan aquest dimarts la producció per reclamar activar els plans alternatius

Per
La planta de Nissan a la Zona Franca es queda sense inversor xinès

Finalment, no n'hi ha hagut prou. La xinesa Great Wall Motors (GWM) ha confirmat aquest dilluns que renuncia a portar la seva fabricació de cotxes elèctrics a les plantes de Nissan a Barcelona. D’aquesta manera, ha rebutjat la darrera proposta de millora de les condicions que li havien fet les diferents implicades en el procés de reindustrialització dels centres afectats per l’adeu de la multinacional nipona a finals de mes.

El conseller d'Empresa, Roger Torrent, ha explicat que els han comunicat que la planta de la Zona Franca té menys capacitat de la que voldria per fabricar els 300.000 vehicles previstos. També s'argumenta una valoració massa alta dels actius. Aquest nou escenari es tractarà de nou en la reunió de la taula de reindustrialització prevista per divendres dia 17. Allà es valoraran altres candidats per ocupar els terrenys.

La renúncia de GWM obliga a activar el pla B a Nissan | CLIMENT SABATER

Els comitès d'empresa de Nissan han insistit en la necessitat d'activar els plans alternatius. Aquest dimarts pararan la producció per reclamar concreció. EL hub d'unes deu empreses d'electromobilitat liderat per QEV Technologies passa a ser l'opció capdavantera per instal·lar-se a la planta de Nissan, però hi ha altres propostes sobre la taula, en aquest cas de l'àmbit logístic, com la de Merlín Properties o la immobiliària Goodman. El que sembla descartat és el consorci de manteniment de tancs Tess Defence, proposta del Ministeri d'Indústria que genera el rebuig del Govern català.

El Govern era optimista amb la compra de Great Wall Motors

La ministra d’Indústria, Reyes Maroto, s'havia mostrat optimista feia només uns dies sobre el futur de les plantes de Nissan. Maroto assegurava que la contraoferta que s’ha fet està "molt millorada" i "s’adequa a les necessitats" de Great Wall Motors. No obstant això, la ministra ha recordat que hi ha altres inversors interessats a banda de l’empresa xinesa.

“És la millor proposta que els podríem fer”

En la mateixa línia, el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, assegurava que els contactes amb GWM continuaven sent “estrets i habituals” i afirma que la darrera oferta era “la millor proposta que els podríem fer". El conseller s’havia reafirmat en valorar GWM com la primera opció "pel valor afegit que aporta", tot i que també ha esmentat altres projectes com el "hub" d'electromobilitat o la proposta de Silence.

Tancament de les línies de muntatge de Nissan

La producció de la línia 1 de la planta de la Zona Franca de Nissan, on treballaven unes 400 persones, ha finalitzat ja, de fet, la seva producció. Es preveu que durant aquesta mateixa setmana finalitzi la producció de la línia 2. El tancament de la línia 2 de producció tindrà lloc pocs dies abans de la reunió entre el govern central, la Generalitat, l’empresa Nissan i el sindicat, que tindrà lloc el divendres 17 de desembre.

La comissió de reindustrialització de Nissan ja treballa amb un pla B amb més protagonisme al "hub" de descarbonització i al qual aspira a entrar també un fabricant de tancs.

S'activa el pla B per les plantes de Nissan si falla el fabricant xinès

Els treballadors han reprès també de la seva banda les mobilitzacions per exigir una alternativa industrial una vegada el fabricant nipó abandoni les seves plantes.

Els treballadors de Nissan intensifiquen les movilitzacions | Climent Sabater

Un miler de treballadors ja van aturar el passat 1 de desembre la producció i es van manifestar fins a la seu del Consorci de la Zona Franca. Els treballadors reconeixen la intranquil·litat pels passos enrere en les negociacions i reclamen que es comenci a negociar amb altres candidats.