Enlaces accesibilidad
Vueling i Aena

L'aeroport del Prat: el primer d'Europa a provar el reconeixement facial

  • No és necessari l'ús físic del passaport o el DNI, ni la targeta d'embarcament
  • El reconeixement facial planteja diversos dubtes sobre la custòdia de les imatges i trets de cada rostre
  • L'aerolínia posa en marxa el projecte en la ruta Barcelona-Màlaga amb la intenció d'estendre-ho a altres vols

Per
L'aeroport del Prat: el primer d'Europa a provar el reconeixement facial en el procés d'embarcament

L'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat és el primer d'Europa a provar el reconeixement facial en el procés d'embarcament. Vueling i Aena han posat en marxa aquest dimecres una prova pilot perquè els seus clients facturin el bitllet i el seu equipatge i embarquin a l'avió amb un reconeixement biomètric.

Els viatgers poden fer aquest procés de validació a casa, amb el seu DNI o passaport; a través de l'app d'Aena o en una màquina habilitada al vestíbul de l'aeroport del Prat, ubicada al costat dels taulells de la companyia. La prova pilot s'ha iniciat en un vol de Barcelona a Màlaga, una de les rutes més concorregudes de l'aerolínia amb set connexions diàries, i s'allargarà mig any. A partir d'aquí, la companyia estudia implantar-ho en altres destinacions populars com Sevilla i Madrid.

Amb el reconeixement facial i després d'associar la seva identitat amb el bitllet, els usuaris podran facturar l'equipatge, passar el control de seguretat i embarcar a l'avió exposant-se davant d'una càmera que verificarà la seva identitat.

Reconeixement facial: voluntari

El reconeixement facial planteja diversos dubtes sobre la custòdia de les imatges i trets de cada rostre, així com la seva possible venda a tercers, com succeeix amb les cookies en internet. No obstant això, la chief green officer d'Aena, Amparo Brea, ha asseverat que “Aena serà la responsable d'aquestes dades biomètriques”.

Brea ha recordat que el reconeixement facial per a l'embarcament “és un procés voluntari, atès que sempre hi ha un pas alternatiu i tradicional per a accedir a l'avió”. En aquest cas, Vueling operarà durant sis mesos amb aquestes dues possibilitats els seus vols de Barcelona a Màlaga, amb un pas preferent i exclusiu per als quals s'acullin al projecte tant en facturació, control i accés a l'aeronau.

Disminuir el temps d'espera

Fonts de Vueling han recordat que “de moment” no s'espera que hi hagi un estalvi amb aquesta “nova experiència”, i es fixen un període de sis mesos per a comprovar si el client accepta aquest procés de digitalització en el qual s'ha immers l'aerolínia. “Hem avançat processos de l'aeroport a casa mitjançant el reconeixement facial”, la qual cosa farà disminuir el temps d'embarcament i l'espera en l'aeroport, han assegurat totes les empreses participants sota el paraigua de la directora de l'aeroport del Prat, Sonia Corrochano.

El directiu de l'aerolínia ha explicat que quan es van posar en marxa els quioscos en els mostradors, que permeten que cada viatger es gestioni el seu 'check-in', es va aconseguir un estalvi per cada passatger d'uns 2 o 3 minuts de mitjana i que ara, amb el reconeixement facial, augmentarà.

Els passatgers que vulguin participar en aquest estudi que es presenta com els avions del futur podran fer-lo durant el pròxim mig any de Barcelona a Màlaga. De moment tan sols es realitzarà la prova en vols domèstics amb més freqüències de Vueling, pel problema que representa el reconeixement facial en la legislació d'alguns països de l'entorn. Els pròxims destins, ha anunciat l'aerolínia, podrien ser Sevilla, Madrid o Bilbao des de l'aeroport del Prat, si bé encara estan per confirmar.

El projecte, impulsat per l'aerolínia i Aena, ha comptat amb la participació de les empreses, Easier, Idemia, Indra, IPS i Mobeel.