Enric Huguet: "Soc d'aquella època en què fèiem de tot"
- Enric Huguet és un dels grans referents del cartellisme a casa nostra
- Òscar Dalmau repassa amb l'expert una vida farcida de disseny
- Recupera aquest episodi d'Helvètica dedicat al cartellisme
Quan el disseny gràfic va començar a tenir presència a Catalunya, els seus primers protagonistes, a diferència de l'actualitat, s'ocupaven de tots els seus aspectes i àmbits. L'Enric Huguet va ser un d'ells i explica que, en el passat, un dissenyador gràfic era il·lustrador, fotògraf i pintor alhora. El disseny, tal com s'entén avui dia, no existia i les disciplines que explorem a Helvètica, com el color, la tipografia, l'art urbà o l'interiorisme, es consideraven dins en el mateix sac. Segurament, aquesta sigui la raó per la qual avui dia a casa nostra tenim figures tan polivalents i talentoses com Huguet: contemporani, també, de grans noms com Domenech, Pedragosa, Pla-Narbona, Vellvé, Baqués, Moradell o Ricard Giralt-Miracle.
Al llarg dels seus 93 anys, Huguet ha construït una àmplia cartera de dissenys en diferents àmbits. Els que més familiars et seran són el logotip de Roca, vigent fins a finals dels anys 80. També el logotip d'Autopistas del Mediterráneo, que l'any 1967 coronava l'edifici de la plaça Gal·la Placídia de Barcelona, o el primer embalatge del Gelocatil. Aquest últim, ben segur, el més conegut pel conjunt de la societat.
Tot i això, la disciplina del disseny en què més va brillar va ser el cartellisme i l'Òscar Dalmau en té uns quants exemples preparats per il·lustrar-ho. Un dels cartells més icònics d'Huguet és el de 'Catalunya t'espera', però ja no tant pel seu disseny sinó per la seva història amagada. La Diputació de Barcelona va encarregar-li un cartell amb un text que deia 'Barcelona, província de mar i muntanya'. D'aquí, el pescador com a representant del mar, el pagès com a representant de la muntanya, i la pubilla. Ara bé, quan van sorgir els rumors que el president Josep Tarradellas tornava a Catalunya, la Diputació va fer canviar el text a 'Catalunya t'espera'. Un lema que va servir tant per promocionar la terra com per demostrar que la Diputació feia costat al president. Ja s'ha vist en nombroses ocasions: el cartellisme és una eina política!
Amb els encàrrecs del Saló Nàutic, Huguet va tenir-hi una anècdota ben divertida. Qui li va encarregar el primer cartell, com explica l'artista, era un italià que no es feia entendre gaire bé amb l'espanyol i, mentre que li van demanar un cartell de tota la vida, Huguet va entendre que volien una imatge corporativa. D'aquí que la seva proposta fos jugar amb una àncora i les onades per tal de crear una imatge marca, un logotip. Això sí, aquesta confusió no va trencar llaços amb el Saló. De fet, Huguet va continuar fent-ne els cartells 13 vegades més, fins al 1981.
Està clar que de la política, de les casualitats, dels malentesos i de qualsevol cosa pot acabar sortint-ne un cartell que viatgi de generacions en generacions. I és que, al cap i a la fi, l'art també és una mica això: casualitats i malentesos.