Enlaces accesibilidad
Taula de reindustrialització

A la recerca d'alternatives per les plantes de Nissan

  • Les esperances estan posades en el hub d’electomobilitat liderat per QEV Techologies
  • Es descarta el projecte de manteniment de blindats tot i el recel dels sindicats
  • Indústria promet que "sigui quin sigui el projecte que substitueixi Nissan, la plantilla estarà coberta"

Per
Concentració dels treballadors de Nissan el 6 de juny de 2020
Concentració dels treballadors de Nissan el 6 de juny de 2020

Les esperances del futur de les plantes de Nissan a Barcelona, una vegada quedin lliures definitivament a finals mes, queda dipositada en el hub d'eletromobilitat. En canvi, s'aparca tot i els recels dels sindicats, el projecte de manteniment de blindats per la frontal oposició del govern català. Així s'ha consensuat a la nova reunió de la taula de reindustrialització de Nissan que ha abordat la situació després de la negativa del Great Wall Motors per ocupar els terrenys que deixa Nissan el 31 de desembre.

Els sindicats de Nissan volen un projecte secundari al hub d'electromobilitat | Àlex Cabrera

També segueix endavant el projecte del fabricant de motos elèctriques Silence per les plantes de Montcada, mentre que l'empresa belga Punch ha reactivat el seu interès per traslladar-se a Barcelona. Els treballadors asseguren que pressionaran perquè les factories acullin projectes industrials i no logístics. La taula es tornarà a reunir el proper 29 de desembre.

La reunió, al Consorci de la Zona Franca, s'ha celebrat amb les línies de producció de la planta de Zona Franca aturades. Aquest dijous va sortir l'última unitat de Nissan després de produir cotxes a Barcelona durant més de 40 anys. Fins el 31 de desembre només queda el personal de manteniment. A banda de la tristor de l'adeu, la situació genera molta incertesa entre la plantilla per un futur molt proper encara per definir.

Nissan fabrica els ultims cotxes a Barcelona

Missatge de confiança pels treballadors

El secretari general d’Indústria i Pime del govern espanyol, Raúl Blanco, ha enviat un missatge de confiança als treballadors de Nissan: “Sigui quin sigui el projecte que substitueixi Nissan, la plantilla estarà coberta”, ha dit en una atenció als mitjans després d’assistir a la presentació del projecte de suport a l’automoció de la Diputació de Barcelona.

Blanco ha afegit que els inversors que hi ha sobre la taula generaran llocs de treball "suficients o més que suficients" per cobrir els que Nissan deixarà sense feina, que seran prop de 1.400 empleats. En aquest sentit ha garantit que el Ministeri d'Indústria "continuarà donant suport als projectes que surtin per reindustrialitzar" les tres fàbriques i ha agraït la feina de la comissió tripartida entre sindicats, empresa i administracions que "està fent un treball ordenat, rigorós i consensuat".

En canvi, el conseller d'Empresa, Roger Torrent, ha admès que la cerca d'un substituït pel fabricant japonès "no està sent fàcil" però ha dit que està segur que seran capaços de "trobar el millor encaix" per als prop de 1.400 treballadors que s'han de reindustrialitzar.

Hub d’electromobilitat

Després del no del fabricant xinès Great Wall Motors, les expectatives estan ara posades en el hub d'electromobilitat liderat per QEV Technologies, és l'alternativa que la taula de reindustrialització que l’administració intenta concretar.

Planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona

Planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona

Per si aquest conjunt d'empreses relacionades amb el vehicle elèctric no té capacitat d'omplir la planta de Zona Franca, els sindicats demanen que no es descarti l'opció de Tess Defense, el consorci de manteniment de tancs que ha proposat el ministeri d'Indústria, però que la Generalitat rebutja.

3,3 milions de cotxes en els 38 anys d'història

Nissan finalitzava aquest dijous la fabricació de vehicles en les seves plantes de Barcelona amb el muntatge de l'última unitat del pick up Navara en la planta de la Zona Franca. L'altre model que actualment s'assemblava en aquest centre industrial, la furgoneta elèctrica e-NV200, va cessar la seva producció el passat 9 de desembre.

La mateixa multinacional ha destacat en un comunicat que en aquests 38 anys, la planta de Nissan a la Zona Franca de Barcelona, amb una superfície de 517.000m2, "ha marcat nombroses fites". Des que Nissan va fabricar en la factoria el seu primer vehicle a Europa, el Nissan Patrol, la companyia ha produït més de 3.345.000 unitats i 15 models diferents a Barcelona.