La meitat dels morts el 2021 eren motoristes, ciclistes i vianants
- A les carreteres catalanes han mort 135 persones en 127 accidents
- La mortalitat baixa un 23% respecte el 2019, l'últim any amb una mobilitat comparable
- La meitat dels accidents mortals passen en dia festiu o cap de setmana
Segons dades provisionals facilitades pel Servei Català de Trànsit, durant el 2021 han mort a les carreteres catalanes 135 persones en 127 accidents. Es tracta d'una reducció de la mortalitat del 23% amb relació a la xifra del 2019, l'última comparable perquè el 2020 amb els confinaments causats per la pandèmia la mobilitat va ser molt inferior.
De les 135 víctimes mortals, 106 eren homes i 29 dones, i per franges d’edat la que registra el nombre més elevat de persones mortes és la de 35 a 44 anys. També és la franja on creix més la mortalitat (+39%) mentre que a la resta baixa. Destaca la reducció a la franja de més de 65 anys (-60%), però també disminueix a la d'entre 25 i 34 anys (-40%), i a la d'entre 45 a 54 anys (-39%)
Accidents mortals fins a l'últim dia de l'any
Els accidents múltiples del 31 de desembre a l'AP-2 a Castelldans (Garrigues), amb tres víctimes mortals, han acabat engreixant les xifres globals de sinistralitat. De fet, el passat mes de desembre es tanca provisionalment amb la pèrdua de 13 vides a les carreteres catalanes, 5 més que el mes de desembre de 2019. Un augment que ha trencat la ratxa de cinc mesos consecutius de millora de l'estadística. A tots els mesos del 2021 hi ha hagut una reducció de la sinistralitat respecte al 2019, amb l'excepció de tres: maig, juny i desembre.
Víctimes vulnerables
Gairebé la meitat (47%) de les 135 víctimes mortals registrades l’any passat a Catalunya pertanyen a col·lectius considerats vulnerables, i la majoria són motoristes. Amb 46 morts és de llarg el col·lectiu que més ha patit conseqüències greus arran d'accidents a la carretera, i en 2 de cada 3 sinistres s’hi va veure implicat un altre vehicle.
També han mort 14 vianants i 4 ciclistes, en global menys que el 2019 quan van perdre la vida 21 persones d'aquests col·lectius (12 vianants i 9 ciclistes).
Moments de perillositat
Si s'analitza la sinistralitat prenent com a criteri el dia de la setmana, s’observa que la meitat de les víctimes mortals registrades l'any passat (67 de 135), van perdre la vida en dia festiu o cap de setmana. També es constata que els accidents mortals amb més d’un vehicle implicat continuen sent majoritaris, ja que representen tres quartes parts del total, i pel que fa a la tipologia dels incidents les col·lisions frontals estan presents en un de cada quatre accidents mortals (27%).
Un balanç desigual per territoris
La sinistralitat d'aquest 2021 ha presentat trets molt diferenciats en funció de la geografia. A les demarcacions de Girona i Lleida les víctimes mortals han augmentat respecte el 2019, mentre que a Tarragona i Barcelona han caigut dràsticament. Girona és la província on més s'ha incrementat la mortalitat (+26%), i els mesos d'estiu, juny, juliol i agost han concentrat un 40% del total de 34 persones mortes.
A les carreteres de Lleida, destaca que la proporció de morts de col·lectius vulnerables és inferior que a la resta del territori, i que la comarca del Segrià concentra un terç de totes les víctimes mortals de la província.
La demarcació de Tarragona ha reduït els morts a la meitat amb relació a fa dos anys (de 40 a 20), i a Barcelona la disminució ha estat del 35% (de 80 a 52). La part negativa en aquestes dues províncies és que el col·lectiu de vulnerables representen més de la meitat del total de víctimes, per damunt de la mitjana del conjunt de Catalunya.