Crida a la prudència a les carreteres amb 12 morts des que va començar l'any
- Els accidents que han provocat més accidents: atropellaments i xocs frontals molt tràgics
- S'acaba l'"efecte teletreball" a les carreteres catalanes i torna a augmentar el trànsit
- Es van reduir les víctimes mortals motoristes, però preocupen els atropellaments a vianants
Un total de 12 persones han perdut la vida en accidents de trànsit a Catalunya des que va començar l'any a Catalunya. Així ho recull el balanç de sinistralitat del Servei Català de Trànsit (SCT), que compara les xifres amb l'any passat i l'any previ a l'esclat de la pandèmia. Una xifra que activa les alarmes. Preocupen sobretot els atropellaments mortals i els xocs frontals a les vies ràpides.
Trànsit ha fet un balanç del 2022 i ha notat que el gener va enregistrar un 50 % més de víctimes mortals respecte del 2019. El març es va produir una disminució de la mortalitat per baixa mobilitat a causa de la vaga de transportistes i guerra d'Ucraïna. A l'abril vam tenir 23 víctimes mortals i al maig és quan es fa una acció molt intensiva sobre l'AP-7 i és quan es comença a veure una baixada fins a l'octubre. El novembre i desembre es va constatar un repunt d'accidents mortals.
Durant el 2022, es va registrar una disminució de la mobilitat en vehicle en les àrees properes a Barcelona i ja s'apropa a xifres de 2019. Tot i això, els accidents que han provocat més mortalitat són els atropellaments i xocs frontals. Els accidents atípics en vies ràpides alliberades de peatge van comportar un increment d'un 54% dels atropellaments. Aquest fet ha ocasionat accidents molt tràgics, exceptuant la C-55 i la C-58.
La reducció de víctimes mortals motoristes s'han reduït en un 14 %, una dada "rellevant". Pel que fa als ciclistes, s'ha registrat una víctima mortal menys que 2019. Aquest any ja hi ha hagut dos atropellaments a aquest col·lectiu.
Els vianants morts augmenten un 50%
Els vianants són l'únic col·lectiu on s'han incrementat les víctimes mortals a la xarxa viària catalana durant el 2022. Han crescut més del 50 % fins als 18 morts, en part per l'augment d'atropellaments a l'AP7. D'altra banda, destaca que gairebé el 85% de les víctimes mortals són homes (un 10 % més que l'any passat) en enfront del 15% que són dones.
Per demarcacions, els territoris amb més sinistralitat són la Selva, l'Alt Empordà, el Gironès i el Baix Llobregat. Per contra, on més s'han reduït és a Lleida, en un 58 %, a Barcelona amb un 11 % i en menys proporció a Tarragona, només un 2 %. Una situació que contrasta amb l'augment d'un 26 % de la sinistralitat a la demarcació de Girona.
El director de trànsit, Ramón Lamiel, demana especial prudència, ja que els sinistres han tingut lloc en desplaçaments curts a prop de casa.
Intel·ligència artificial i més formació
Lamiel s'ha mostrat insatisfet amb la situació i el balanç de la sinistralitat d'aquest 2022 a Catalunya: "No estem contents perquè, tot i la reducció, no es pot estar satisfet". Per tal de millorar la situació, el SCT aposta a l'àmbit interurbà per enriquir informació que aporten per les xarxes socials: no només números, però també imatges de retencions.
Una de les grans novetats és que per avaluar el risc accidentalitat incorporaran un algoritme de simulació de risc juntament amb la Universitat Politècnica de Catalunya. També s'oferirà més formació 3.0 que es fa per motoristes per la carretera que aquest any s'amplia també per perímetre urbà. També hi haurà noves maneres formatives.
Els Mossos d'Esquadra incorporaran dues motos espiell: agents de paisà que avisaran altres companys quan detectin una infracció. I també s'incorporaran tres carros radars fixos, però es poden canviar de lloc. També està prevista una promoció de Mossos per trànsit.