Enlaces accesibilidad
Inflació

L'IPC baixa per primera vegada en deu mesos per la reducció del preu de l'electricitat

Per
L'IPC se situa al 6%, cinc dècimes menys que al desembre de l'any passat

L'Índex de Preus de Consum (IPC) s’ha reduït per primera vegada després de deu mesos consecutius a l'alça. Al gener, els preus s'han moderat cinc dècimes i la taxa interanual baixa fins al 6%, segons les dades avançades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE). Segons l'INE, aquest canvi de tendència es deu a la lleugera reducció del preu de l'electricitat, que fa un any va registrar una forta pujada.

Per altra banda, la taxa d'inflació subjacent, que no té en compte els aliments no elaborats ni els productes energètics, continua la tendència a l’alça i se situa en el 2,4%, tres dècimes més que el mes anterior. Les dades de l'IPC publicades aquest dilluns són els primers que fixen el 2021 com a any base.

Baixa el preu de l’electricitat

Amb la dada de gener, l'IPC interanual encadena la seva tretzena taxa positiva consecutiva. La baixada dels preus de l'electricitat és el factor principal que ha provocat aquest canvi en el comportament interanual de l'IPC, segons l'INE. Aquest gener el preu de la llum al mercat majorista ha baixat un 41,4% respecte al desembre més car de la història. De mitjana s'ha situat per sota dels 120 euros per MWh, una xifra que contrasta amb els 203 del mes anterior.

En termes mensuals, l'IPC va trencar amb una ratxa de cinc mesos d'ascensos en registrar una reducció del 0,5% respecte a desembre de 2021.

Inflació subjacent a l'alça

L'avanç de l'informe de l'INE mostra que la inflació subjacent va augmentar al gener tres dècimes, fins al 2,4%. Se situa així en més de tres punts per sota de la taxa de l'IPC general. Es tracta de la taxa més alta d'aquesta variable des d'octubre de 2012, el que podria indicar que la moderació els preus és només conjuntural i que la cistella de la compra segueix encarint-se.

L'IPC incorpora les màscares i la premsa "en línia"

D'altra banda, l'Institut Nacional d'Estadística (INE) ha actualitzat la base de càlcul de l'IPC amb el qual mesura la inflació, un procés que inclou canvis en la composició de la cistella de la compra. A partir d'ara, s'inclouen les màscares i les subscripcions a la premsa "en línia" i surten els CD i DVD. La base de 2021 respecte a la de 2016 recull 199 subclasses en comptes de 221, en les quals s'agrupen en total 955 productes i serveis (22 menys que abans).

Amb l'objectiu d'adequar-se als canvis en els hàbits de consum dels espanyols, la cistella inclou a partir d'ara el preu de les màscares higièniques, l'ús de les quals s'ha disparat des que comencés la pandèmia de covid-19, així com el preu de les subscripcions a periòdics per a poder consultar-los per internet.

La modificació de la cistella de compra també comporta una sèrie d'articles que han desaparegut: deixen de computar, entre altres, la margarina, la llet en conserva, les tintoreries i els sabaters, els articles de merceria, la coberteria, catifes i moquetes, els serveis de manteniment de la calefacció, els anticonceptius i proves d'embaràs "no orals" i l'assegurança d'habitatge.

El grup dels aliments i begudes no alcohòliques té el pes més gran

Dels dotze grups en els quals s'agrupen tots els productes a comptabilitzar, en 2022 el pes més gran en l'IPC continua sent el d'aliments i begudes no alcohòliques, amb un 22,6%. Per contra, l'habitatge ha augmentat del 13,6 al 14,2%; el transport ha pujat del 12,4 al 13%; i els hotels i restaurants han passat de l'11,6 al 13%.

De la resta de categories, només puja medicina, amb un pes del 4,4% (cinc dècimes més que abans). Els tècnics de l'INE han destacat que també hi ha canvis en el tractament dels preus recollits en el sector del vestit i el calçat fonamentalment amb l'objectiu de ser "més precisos" a l'hora de mesurar la seva evolució en els períodes que no corresponen a les rebaixes tradicionals d'hivern i estiu.