El preu dels carburants, pels núvols
- La gasolina marca un nou màxim històric en escalar fins als 1,56 euros per litre
- Els transportistes i els repartidors asseguren que no els surten els números
- L’encariment dels carburants provoca cues a les benzineres low cost
El preu dels carburants escala a nivells mai vistos. La gasolina s’ha encarit des de principi d'any un 5,3% i després d’encadenar la sisena setmana consecutiva pujant, s’ha situat en els 1,558 euros per cada litre. Pel que fa al gasoil, ja està en els 1,44 euros, un nivell inèdit des de 2012.
Un 32% més en un any
Després d'encadenar sis setmanes consecutives de pujades per a començar l'any, la gasolina ja és un 32% més cara que a principis de 2021, quan encara estaven vigents nombroses restriccions de mobilitat per la pandèmia, i el preu del gasoil és un 35% superior.
Amb aquests preus, omplir un dipòsit mitjà de 55 litres amb gasolina costa actualment prop de 86 euros, mentre que amb gasoil supera els 79 euros, la qual cosa suposa pagar 21 euros més que a principis de 2021 si s'utilitza gasolina, i 20 euros si es tria gasoil.
Així, tots dos carburants han reprès l'escalada que van iniciar el novembre de 2020, quan van començar a pujar gairebé de manera ininterrompuda, la qual cosa els va portar a gairebé superar els seus màxims històrics fa ja dos mesos.
La meitat en impostos
Prop de la meitat del preu que paguem pels combustibles són impostos. Al voltant d'un terç depèn de la cotització de la gasolina, lligada al petroli. I per últim existeix el que la CNMC anomena "marge brut", i per això, segons les últimes dades de novembre, vam pagar fins a 27 cèntims per litre.
Malgrat tot, el preu de tots dos carburants a Espanya es manté per sota de la mitjana europea, que segons el Butlletí Petrolier se situa en 1,686 euros el litre per a la gasolina, i 1,571 euros per al gasoil.
La gasolina més cara es troba una setmana més en Països Baixos (2,028 euros) i Finlàndia (1,906 euros), mentre que el gasoil amb el preu més alt continua estant a Suècia (2,055 euros) i Finlàndia (1,829 euros).
Sense marge pels transportistes
Els transportistes, repartidors i altres professionals que necessiten el vehicle per treballar tenen un sobrecost. Segons la patronal del sector representa una despesa anual de dos mil milions d'euros que han d'assumir els cent mil transportistes que hi ha a Espanya. Un increment que actualment, diuen, no estan afegint a la factura final del servei.
Aquesta pujada pot portar a plantejar-se repostar a les anomenades benzineres de baix cost. Jesús Casanova Kindelán, catedràtic de motors tèrmics de la Universitat Politècnica de Madrid, explica que són igual de fiables tot i que la diferència està en els additius.
Kindelán ha assegurat també que tots els combustibles a Espanya els distribueix la mateixa empresa, per tant, serà el mateix independentment de la marca.