Enlaces accesibilidad
Precursor de l'emoticona

Reneixen les mítiques enganxines 'Toi' després de 10 anys

  • Els desapareguts cromos adhesius tornen de la mà de Panini amb un llenguatge renovat i actual
  • Ara fa poc més de deu anys que les enganxines del 'Toi' van deixar de comercialitzar-se

Per
Reneixen les mítiques enganxines 'Toi' després de 10 anys

Les populars enganxines 'Toi' tornen a circular en quioscos i altres punts de venda de l'Estat després de molts anys. El seu creador, Jordi Català, i Panini les han rellançat amb idèntica imatge però amb un llenguatge i situacions posades al dia per arribar a les noves generacions.

Tornen els mítics 'Toi' | Héctor Marin

Les vinyetes del personatge verd amb antenes, del qual es van arribar a vendre 150 milions a l'Estat i a Portugal, ja no es distribueixen amb el no menys popular 'Bollycao' i tornen amb un àlbum per col·leccionar-les ('Toi el Toi'). El seu creador està expectant per veure la "resposta" dels consumidors, però creu que aquest "precursor absolut de l'emoticona" serà un complement a les opcions d'oci digitals dels petits.

Fa 10 anys que no es comercialitzen

Ara fa poc més de deu anys que les enganxines del 'Toi', i els seus simpàtics estats d'ànim o situacionals, van deixar de comercialitzar-se. El 2011 Panrico feia la darrera campanya d'ensobrat de la icònica vinyeta dins del seu producte estrella de brioixeria industrial, que durant molt temps va ser el vehicle principal de difusió del 'Toi'.

El seu retorn es va començar a planejar el 2019, coincidint amb el 30è aniversari de la creació del personatge nascut l'any 1989. Primer es comercialitzava dins d'una secció del diari 'El Periódico' i va passar a ser un fenomen de masses de la mà de Panrico. I veient el ressò de l'exposició, l'editorial Panini es va interessar pel seu possible renaixement. Des d'aleshores s'ha estat treballant al costat del seu creador, el comunicador visual, infografista, periodista i professor de l'escola de disseny EINA, la UAB i la UVic, Jordi Català.

El retorn, un "experiment"

El mateix creador del personatge admet que el seu retorn és "un experiment" a partir d'un èxit pretèrit, i que no saben "molt bé" quina serà la resposta. Però també diu que a jutjar per com han reaccionat els seus nets, la jugada anirà molt bé.

Reflex de la societat actual

Tot i la nostàlgia que representa el format i un personatge de finals del segle XX, els dos milions de sobres d'enganxines que Panini fa circular des d'aquest dilluns per tot l'Estat parlen en un llenguatge actual i són el reflex de la societat del 2022. "Toi conecta@", "Toi gamer", etc.

A més, Català creu que pel seu caràcter "sintètic" i perquè representa estats d'ànim, segueix plenament vigent i "a prop" de qui l'observa. Si aleshores el seu èxit va ser "perquè no hi havia res que expressés coses així a nivell visual", ara podria arribar perquè en el fons remet a un llenguatge simbòlic molt propi de la comunicació digital: "És el precursor absolut de l'emoticona", afirma.

En tot cas, pels més veterans i nostàlgics del 'Toi', entre la nova fornada d'enganxines també en circulen alguns milers de 'vintage', que reprodueixen els dissenys d'anys enrere.

'Toi' i el català

'Toi' s'ha expressat sempre en castellà i en portuguès. I almenys per ara, seguirà sense parlar en català en les enganxines, segons el director de màrqueting de 'Panini' a Espanya, Jordi Batlle. El creador del personatge ha assenyalat que no descarta en el futur una versió catalana del 'Toi', sobre la qual diu que ja ha treballat. Hi ha "algun projecte" que probablement serà d'un àmbit menys generalista, ha avançat, a l'espera de concretar aliats per aquesta nova aventura.