Com seran els cotxes del 2025?
- Jordi Font i Ferrés és responsable de Color&Trim de Seat S.A.
- Treballa el disseny dels cotxes del futur
- Recupera els capítols d'Helvètica a RTVE Play
En negre per anar desprenent elegància allà on vagis, en blanc perquè l'interior del cotxe no s'escalfi gaire o en vermell per irradiar felicitat? Els dubtes a l'hora de decidir el color del cotxe poden arribar a ser tot un mal de cap. Al capítol d'Helvètica dedicat a la mobilitat la Flora Saura entrevista una persona que s'enfronta a aquests dilemes dia a dia. Es tracta d'en Jordi Font i Ferrés, responsable de Color&Trim de Seat S. A. S'encarrega de dissenyar els colors de Seat i Cupra i, juntament amb el seu equip, elaboren textures, teixits i treballen materials de l'interior dels cotxes. En definitiva, donen caràcter al model.
'expert explica que, com a procés de disseny, s'inspiren en certes imatges que els provoquen i els interpel·len. "Amb elles creem els moodboards: són un collage d'imatges que, combinades entre elles, expressen sensacions i idees". I és que cada cotxe té un concepte al darrere i aquestes imatges del moodboard ajuden a reflectir-lo. "Sense el concepte no som res", reconeix. Una vegada ja es té una idea, que seria el conjunt de sensacions i conceptes expressats en el moodboard, ja poden evolucionar cap a allò que es vol fer.
Tecnologia i artesania, de la mà
Tot i estar en ple segle XXI i en un entorn completament tecnològic, sorprèn saber que el dissenyador de cotxes continua treballant amb models dels cotxes fets amb argila. Són models immensos, fets a escala real i, si no el toquessis, podries pensar perfectament que allò que tens davant és un cotxe real. De fet, Font explica que més d'una vegada, en una presentació, algú ha agafat la maneta i se l'ha emportat sencera pensant-se que era de veritat! Aquesta artesania que acompanya el procés de disseny dels cotxes s'acompanya d'un procés de realitat virtual que, com diu Font, "sense ell el procés de disseny no seria el mateix". I és que la tecnologia 3D aplicada als cotxes permet fer-se una idea molt real de com quedaran, de com se'ls aplicarà els colors, permet veure'ls de prop i de lluny i acabar de decidir sobre el disseny. A més, també permet comparar diversos models sense necessitat de tenir-los al davant. Un fet que, alhora, ajuda a reduir costos.
El Cupra del futur
El color és una essència que explica emocions a través de bases químiques. En el cas del logotip de Cupra, el seu color és el coure i els colors que l'acompanyen "han de ser mitjanament neutres". Això no vol dir que no siguin importants sinó que han de fer ressaltar el coure del logotip per donar-li el pes que toca. Els cotxes Cupra es diferencien pel seu disseny elegant, luxós i aparentment minimalista per la seva uniformitat de colors i elements estètics. Això sí, al darrere de tots els seus detalls hi ha moltes reflexions! Tal com explica Font, dissenyar cotxes no és pensar en present; és pensar en el futur. L'expert i el seu equip treballen més enllà de l'any 2025 amb dissenys que serveixin d'aquí a un temps. Dissenyen el futur de la mobilitat.