Enlaces accesibilidad
Mobilitat

Comencen les obres per connectar el tramvia per la Diagonal

Per
Comencen les obres per connectar el tramvia per la Diagonal

El projecte per unir el tramvia per la Diagonal entra en fase definitiva. Les obres, que afecten des de la plaça de Glòries fins al carrer Girona, han començat aquest dilluns i formaran part de la primera fase del projecte, que compta amb un pressupost de 108 milions d'euros. Una vegada acabats els treballs, el servei comptarà amb tres noves estacions: Monumental, Sicília i Verdaguer i un nou intercanviador de transport.

L'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha subratllat que es tracta d'un projecte "on guanya tota l'àrea metropolitana" i el president de la Generalitat, Pere Aragonès, ha assenyalat que ampliar les connexions a la xarxa de transport públic és sinònim d'"eliminar desigualtats" entre la ciutadania. De moment, no hi ha afectacions a la mobilitat més enllà de les que provoquen els treballs a la Diagonal per ampliar el col·lector.

Primera fase

Segons ha informat la tinent d'alcaldia de l'ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, està previst que la primera fase d'aquestes obres finalitzi el gener de 2024. Un cop completades les actuacions, la xarxa unificada connectarà nou municipis de l'àrea metropolitana: l'Hospitalet de Llobregat, Esplugues de Llobregat, Cornellà de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Sant Feliu de Llobregat, Sant Adrià del Besòs, Badalona i Barcelona.

El nou tram de tramvia connectarà amb quatre línies de metro, l'L1, L2, L4 i L5, i tretze línies d'autobús, a més d'enllaçar amb les tres línies actuals del Trambesòs, la T4, la T5 i la T6.

Més espai per a vianants i menys trànsit

L'objectiu de l'ajuntament amb les obres del tramvia a la Diagonal és modificar el traçat de l'avinguda per millorar la mobilitat. Segons els càlculs del consistori, la intervenció permetrà guanyar 8.400 metres quadrats nous per a vianants, 2.500 metres quadrats d'espais per a bicis i 5.000 metres quadrats de zones verdes.

Per altra banda, la connexió permetrà captar 220.000 viatgers diaris i reduir el pas de 12.500 vehicles privats cada dia pel tram central de l'avinguda Diagonal. Els estudis elaborats per l'ajuntament de la capital catalana també assenyalen que la nova infraestructura permetrà arribar de la plaça de les Glòries al passeig de Sant Joan en set minuts.​

Adeu a les catenàries

La connexió de les xarxes de Tram per la Diagonal es durà a terme sense línia aèria de contacte o catenària. En les noves obres s'apostarà per un sistema subterrani que "permetrà la màxima integració urbana del tramvia en el teixit històric", segons l'ajuntament. "En cruïlles molt llargues com la del carrer Aragó o el Passegi de Sant Joan, on seria necessari un elevat nombre d'elements verticals i fils tensors. el sistema sense catenària garantirà un espai diàfan, sense pals i totalment respectuós", ha indicat el consistori.

Seccions diferenciades

Un cop completades les obres, la Diagonal quedarà configurada amb diferents seccions entre la plaça de les Glòries i l'estació de Verdaguer.

  • En el tram entre els carrers Castillejos i Lepant, es mantindrà la rambla actual i s'ampliaran les franges verdes laterals. La calçada del lateral muntanya tindrà els carrils per al tramvia, per al pas de serveis i un carril bici, mentre que la calçada mar comptarà amb el carril del tramvia i un més per als vehicles privats. A més, les voreres es veuran ampliades.
  • Al tram des del carrer Lepant fins al passeig de Sant Joan, la plataforma per al tramvia estarà situada al tronc central. Al costat, es construirà un carril bici bidireccional de quatre metres i s'ampliaran les voreres laterals. Els vehicles privats, en canvi, passaran a tenir dos carrils per sentit, que se situaran als laterals de l'avinguda, juntament amb un carril de serveis.
  • Quant a la plaça de les Glòries, s'urbanitzarà tota la banda mar del parc en el tram comprès entre els carrers de Cartegena i Badajoz i es farà la construcció d'un nou intercanviador de transport. A més, al voltant dels accessos de l'estació de metro de Glòries, s'hi aixecaran uns jardins.
Així quedarà el nou disseny de la Diagonal

Així quedarà el nou disseny de la Diagonal

Futures afectacions

Les obres al llarg de tot el tram es faran de forma simultània i, segons l'ajuntament, provocaran afectacions similars a les que ja està en marxa. En canvi, en les futures fases les obres sí que comportaran noves afectacions, que l'ajuntament anunciarà en cada moment.

Entre les més destacades hi serà el tall ferroviari que s’haurà de fer puntualment a l’R2, a causa d’uns treballs que afectaran el túnel d’Adif, a l’altura del carrer del Consell de Cent amb l’avinguda Diagonal.