Enlaces accesibilidad
Consum

Augmenten les reclamacions relacionades amb habitatge i amb el preu de l'electricitat

  • En total, l'Agència Catalana de Consum va rebre 24.587 reclamacions, un descens del 14% en comparació amb l'any anterior
  • Les infraccions més habituals han estat la inclusió en els contractes de clàusules abusives i l'ús de pràctiques comercials deslleials
  • L'activitat inspectora va augmentar un 53,8% durant el 2021, després del descens del 2020

Per
Es doblen les reclamacions per serveis com l'electricitat i el gas

L'Agència Catalana de Consum ha registrat un augment de les reclamacions relacionades amb habitatge i amb el preu de l'electricitat el 2021. En aquest sentit, les denúncies s'han incrementat un 27%, fins a apropar-se a les 2.700, entre les quals destaquen les relacionades amb incompliments de la normativa catalana d'habitatge. Els expedients sancionadors, per la seva banda, han augmentat un 16%. L'import de les multes, però, va ser un 11% inferior pel descens de les sancions a sectors més afectats per la pandèmia com la restauració.

Les infraccions més habituals durant el 2021 han sigut la inclusió en els contractes de clàusules abusives, la negativa per part de les empreses de subministrar dades a la inspecció i l'ús de pràctiques comercials deslleials.

Les reclamacions baixen

L'Agència Catalana de Consum va rebre 24.587 reclamacions, un descens del 14% en comparació amb l'any anterior que l'entitat atribueix a la "normalització" de l'evolució de la pandèmia, que va disparar els registres del 2020 per l'allau de cancel·lacions. D'altra banda, durant el 2021, s'ha duplicat el percentatge de reclamacions resoltes per via de la mediació o l'arbitratge (61,3%), una dada positiva per l'ACC però encara "insuficient".

El sector més reclamat va ser el dels serveis generals de consum (20,9%), que inclou compres a distància, oci o serveis immobiliaris. Aquests últims estan vinculats amb el compliment de la llei de control de rendes de lloguer, que ara ha estat tombada parcialment pel Tribunal Constitucional.

Augmenta un 53,8% l'activitat inspectora

L'Agència Catalana de Consum va registrar un augment del 53,8% de l'activitat inspectora durant el 2021, després del descens del 2020 provocat per les restriccions vinculades a la covid. "L'Agència recupera el seu tremp després de la pandèmia", ha celebrat el seu director Francesc Sutrias.

Durant l'exercici, l'organisme va imposar 470 sancions per 3,34 milions d'euros i va retirar del mercat més de 218.000 articles. L'ens va constatar que la principal preocupació dels consumidors eren les incidències de la covid, la regulació dels lloguers i el mercat elèctric, arran de l'increment del preu dels subministraments, que ha donat lloc a "importants problemes per fer front a la factura".