Tots els municipis de més de 20.000 habitants tindran zona de baixes emissions
- La Generalitat i els ajuntaments acorden que la ZBE sigui obligatòria a partir de 2025
- Les administracions es comprometen a rebaixar un 15% les seves emissions en tres anys
Les Zones de Baixes Emissions, dissenyades per restringir la circulació de vehicles antics contaminants en els entorns urbans, s'estendran a partir de 2025 a tots els municipis de Catalunya de més de 20.000 habitants. S'hi han compromès la Generalitat, ajuntaments, diputacions, gestors d'infraestructures i diverses entitats, que han signat un document que té com a objectiu la millora de la qualitat de l'aire.
Una llei de l'Estat ja obligava els municipis de més de 50.000 habitants i els de més de 20.000 amb nivells alts d'emissions a aplicar-ho. La novetat que incorpora l'acord signat aquest divendres al Palau de Pedralbes és que també les localitats de més de 20.000 habitants on es registren cotes baixes de contaminació es comprometen a implantar la mesura per reduir la contaminació.
Aquestes zones de baixes emissions, que fins ara només afecten l'àrea metropolitana de Barcelona, s'aniran implantant de manera gradual. El calendari preveu que el 2023 i 2024 s'establirà l'àmbit d'aplicació i el 2025 s'aplicarà de forma efectiva.
Mobilitat sostenible, saludable i segura
El transport terrestre aporta més del 80% dels òxids de nitrogen (NOx) que estan presents a àrees urbanes. A més a més, aquest contaminant és un precursor necessari per a la formació de l’ozó troposfèric (O3), contaminant secundari que es detecta en les zones rurals del país. És per això que la Generalitat defensa que cal accelerar la planificació de la mobilitat sostenible, la territorial i la urbanística, com a eina preventiva, potenciar els modes de mobilitat saludable i el transport públic col·lectiu, racionalitzar l’ús del vehicle privat motoritzat, fomentar la renovació del parc de vehicles, i coordinar la distribució de mercaderies.
S’establiran mesures com la promoció d’una velocitat màxima de 30 km/h en zones urbanes on hi convisquin de forma habitual en un mateix espai les persones i els vehicles; implementar sistemes de gestió de velocitat variable en àmbits interurbans i accessos a grans ciutats, així com sistemes de senyalització intel·ligent a temps real; o limitar la velocitat de circulació a 80 km/h en episodis de contaminació en aquelles vies que disposin de gestió de velocitat variable.
Nova Llei de Qualitat Atmosfèrica
Addicionalment, el govern català té intenció d’aprovar una Llei de Qualitat Atmosfèrica durant aquesta legislatura, a través d'un procés de participació ampli i plural amb els agents implicats. Segons la Generalitat, aquesta llei adoptarà una perspectiva quàdruple (atmosfèrica, acústica, lumínica i odorífera), actualitzarà la legislació catalana ja existent en aquestes matèries, i proporcionarà les eines necessàries per facilitar l’aplicació i la gestió de polítiques ambientals per millorar l’aire que respirem, anant més enllà del que dictamina la normativa europea.